Show simple item record

Lo que el Aprendizaje para la Creatividad Exige a la Gestión Institucional en Centros Educativos: Aprendizajes Derivados de una Línea de Investigación1

dc.creatorMena, Ma. Isidora
dc.creatorVizcarra, Ruby
dc.date2005-01-01
dc.identifierhttps://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/17429
dc.identifier10.5354/0719-0581.2005.17429
dc.descriptionCreativity appears to be a human potential, but has specific requirements for itsdevelopment and open expression. In fact, there are contexts that promote creativityand others that don’t; these are contexts in which this ability is repressed, punishedor ignored as an educational resource. This can be appreciate when people whodon’t consider themselves as creative persons are asked about fantasies in privatedomains as sexuality, cooking or other, they realize that in fact they do haveexpressions of creativity in these specific, more private domains.This article intends to search clues related to contexts that facilitate creativity’s openexpression by a review of surveys that these authors developed, between 1981 and2004 as investigators of the Pontificia Universidad Católica de Chile. These studiesfocused in school contexts. This revision includes: theoretical reviews, ethnographicstudies, cuasi-experimental surveys, strategic applications in educational contexts,and, as a whole, gives place to the creation of an investigation line in which it’spossible to discuss some hypothesis about observed school contexts characteristicswhich promotes creativity development in students.en-US
dc.descriptionHay contextos que facilitan la creatividad y otros que la dificultan. Pareciera quela creatividad, -potencial de todo ser humano-, es susceptible de inhibirse antecontextos que la reprimen, castigan o ignoran como posibilidad. Lo refrenda elque muchas personas no se sienten creativas, y sólo después de indagar en dimensiones privadas o cotidianas de la creatividad como la fantasía, sexualidad, relaciones humanas o cocinar, reconocen que, en efecto, crear es una actividad quetambién ellos realizan. Este artículo es un intento por buscar pistas sobre contextos que permiten desarrollar la creatividad, en una serie de estudios realizados entre 1981 y 2004 en la Pontificia Universidad Católica de Chile. El contexto estudiado es el escolar: revisiones teóricas, estudios etnográficos y aplicaciones estudiadas cuasiexperimentalmente, constituyen una línea de estudio en la que cabe discutir ciertas hipótesis respecto a los contextos escolares que facilitan la actividad creadora.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Ciencias Socialeses-ES
dc.relationhttps://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/17429/18187
dc.sourceRevista de Psicología; Vol. 14 Núm. 2 (2005); Pág. 151-162es-ES
dc.source0719-0581
dc.source0716-8039
dc.titleDemands From Required Conditions for Creative Development Over Institutional Management of Schools: Observed Characteristics That Emerge From more Than a Decade of Investigationsen-US
dc.titleLo que el Aprendizaje para la Creatividad Exige a la Gestión Institucional en Centros Educativos: Aprendizajes Derivados de una Línea de Investigación1es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record