Mystic contemplation:
Contemplación mística:
Author
Ovalle, María Francisca
Full text
http://revistas.ucn.cl/index.php/teologia/article/view/96610.22199/S07198175.2010.0002.00005
Abstract
Mystic Contemplation is the highest expression of desire and passion of the love that God feels for man and the possibility for him to experience it. The unilateral initiative of Revelation comes from the whole gratuity and overabundance of One and Triune God’s love. God enjoys the fullness of love relationship itself that overflows into every human being to be shared with them.
What are the ways and dispositions that the mystical contemplation reveals us? We find that the first and most fundamental way is to recognize oneself as absolutely in need of His grace and vessel of His love. The second way is the perpetuation of gratuity, which expresses especially in the way of receiving His grace: not as merit, but as a gift. This requires to be absolutely detached from the desire of possession and hoarding, which would destroy the elegance, fnesse and beauty of the donation, to give way to austere and confdent joy of this free belonging, which strengthens the man’ s identity as a being gifted and open to always receive more and more from God.This is what we will call the “Roar to get from the not-being to the plentiful being” and that we are going to try to walk hand in hand with a pilgrim of love: William of Saint Thierry.We strongly believe that the fulflling relationship that this encounter produces between God and man is the paradigm of all human relationships, and from it we can begin to renew and enrich our relationships with our brothers and the whole Creation. Thus, we can see how far or near we are from the way God is with us; the way He sustains us and makes us humanly consisting in his divinity. La Contemplación mística es la expresión más alta del deseo y la pasión de amor que siente Dios por el hombre y la posibilidad que tiene éste de poder experimentarla. La unilateral iniciativa de la Revelación proviene de la total gratuidad y sobreabundancia del amor del Dios Trino-Uno que gozando de la plenitud de la relación del amor en sí se desborda hacia los hombres para compartirse con ellos.¿Cuáles son los modos y disposiciones que nos desvela la contemplación mística? Descubrimos que el primer y más fundamental modo es reconocerse absolutamente necesitado de su gracia y recipiente de su amor. El segundo modo, es la perpetuación de la gratuidad, que se expresa especialmente en el modo de recepción de su gracia: no como merecimiento, sino como don. Esto obliga a desprenderse absolutamente del deseo de posesión y acaparamiento, que destruiría la elegancia, fnura y belleza de la donación, para dar paso al gozo austero y confado de esta pertenencia gratuita, que consolida la identidad del hombre como un ser donado y abierto a recibirse siempre y cada vez más de Dios.Esto es lo que llamaremos el “Camino de acceso del no ser al ser en plenitud” y que intentaremos recorrer de la mano de un peregrino del amor: Guillermo de Saint Thierry.Creemos frmemente que la relación plenifcante que se produce en este encuentro entre Dios y el hombre es el paradigma de toda relación humana, y desde ella podemos empezar a renovar y enriquecer nuestras relaciones humanas con nuestros hermanos y todo lo creado, verificando cuán lejos o cerca estamos de este modo de ser de Dios con nosotros, que nos sustenta y nos hace consistentes humanamente en su divinidad.