Literature and Militant Testimony in the Tupakatari Bolivian Guerrilla: Raquel Gutiérrez and the Scientific Discourse as Autobiographical Narrative of a "Professional Revolutionary"
Literatura y testimonio militante en la guerrilla tupakatarista boliviana: Raquel Gutiérrez y el discurso científico como relato autobiográfico de una “revolucionaria profesional”
Author
Zalaquett Aquea, Cherie
Full text
http://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/palimpsesto/article/view/pa.v9i16.389110.35588/pa.v9i16.3891
Abstract
The present work analyzes the autobiographical book ¡To mess up! For an open history of the social struggle, by Raquel Gutiérrez, militant and founder of the Tupac Katari Guerrilla Army of Bolivia. In the perspective of the History of the Recent Past, one inquires into the political nature of Rachel's memory, in the construction of her story, as well as in the contexts of enunciation and reception of her work. The hypothesis is that the authorchooses as the "truth effect" for herautobiographical narrative, the scientific discourse, the most credible of the enunciation locus, to elaborate a critical theoretical analysis of the revolutionary militancy and its armed apparatuses. However, in its narrative strategy the traumatic imprint of the trauma is notorious, since the author is permanently hiding from her own autobiography, omitting intimacy, subjectivity and those aspects of the body and properly human that are always present in every militant. El presente trabajo analiza el libro autobiográfico ¡A desordenar! Por una historia abierta de la lucha social, de Raquel Gutiérrez, militante y fundadora del Ejército Guerrillero Tupac Katari de Bolivia. En la perspectiva de la Historia del Pasado reciente se indaga en la politicidad de la memoria de Raquel, en la construcción de su relato, así como en los contextos de enunciación y de recepción de su obra. La hipótesis es que la autora escoge como “efecto de verdad” para su narración autobiográfica, el discurso científico, el más creíble de los locus de enunciación, para elaborar un análisis teórico crítico de la militancia revolucionaria y de sus aparatos armados. Sin embargo, en su estrategia narrativa es notoria la huella del trauma, ya que la autora se oculta permanentemente de su propia autobiografía, omitiendo en su relato la intimidad, la subjetividad y aquellos aspectos del cuerpo y propiamente humanos que están siempre presentes en todo militante.