Against the individual: critical attempts and Incomplete hypotheses
Contra el individuo: tentativas críticas e hipótesis inconclusas
Author
Yuing, Tuillang
Full text
https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/re-presentaciones/article/view/rp.v0i11.408110.35588/rp.v0i11.4081
Abstract
This study elaborates a range of suggestions for a theoretical-philosophical balance of the notion of the "individual". In fact, in liberal social and political theory, the concept of the individual presents itself as being one of regular use. Nevertheless, in many cases it seems to be an insufficiently discussed notion and, therefore, one preventing a timely assessment of the arguments it pays homage to. Thus, here I first propose to question the creditworthiness of the notion of the individual as a holder or source for a “universal reason”. In this sense, the idea of the transcendental subject of knowledge possesses grey areas where the individual is neither owner nor sovereign of his representations. Second, following Roberto Esposito’s suggestions about Locke’s liberalism, I examine the notion of the individual understood as a postponement of the coming into being of the figure of the sovereign. Finally, I review Bruno Latour’s theses about the sociotechnical mediations constituting social collectives where the individual and the subject-object dichotomy are always a result rather than a foundation. El presente trabajo elabora una serie de sugerencias tentativas que buscan un balance teórico-filosófico de la noción de “individuo”. En efecto, el individuo se ha presentado como un concepto de uso corriente en la teoría social y política de corte liberal. No obstante parece ser en muchos casos una noción insuficientemente discutida y que por lo tanto impide una evaluación oportuna de los argumentos a los cuales tributa. De este modo, en primer lugar, se pone en cuestión la solvencia de la noción de individuo como soporte o fuente para concebir una “razón universal”. En este sentido, la idea de sujeto de conocimiento trascendental posee una serie de zonas opacas en que el individuo no es bajo ningún respecto soberano ni dueño de sus representaciones. En segundo lugar, se plantea la revisión de la noción de individuo como un rezago de la figura del soberano, tal y como lo sugiere Roberto Espósito respecto del liberalismo de Locke. Finalmente se revisan las tesis de Bruno Latour sobre las mediaciones socio-técnicas que constituyen los colectivos sociales donde la individualidad y la dicotomía sujeto-objeto es siempre una resultante y no un fundamento.