Identity and Institutionalisation as Trust Building Strategies: The Sino-Chilean Case
Identidad e institucionalización como estrategias de construcción de confianza: El caso Sino-Chileno
Author
Labarca, Claudia
Abstract
This article argues that China has used two mechanisms to build trust as a way to counteract the uncertainties and perception of risk produced by its growing hegemony in Latin America. On the one hand, China has reshaped its own identity by narrowing it to its market dimension. On the other, it has embarked in a process of institutionalisation of its commercial relations in order to portray itself as an actor playing by the rules of the open global economic market and international insertion. In this scenario, the 2006 Sino –Chilean Free Trade Agreement– the first that China has ever signed with a western country, emerges as a perfect case to illustrate China’s benign influence in Latin America, therefore making the analysis of it in the broader context of the rise of Chinese power in the region a productive endeavour. Este artículo argumenta que China ha utilizado dos mecanismos de construcción de confianza que tienen como fin contrarrestar la incertidumbre y percepción de riesgo que su creciente influencia en América Latina provoca. Por una parte, China ha redefinido su propia identidad al restringirla a su dimensión económica. Por otra, se ha embarcado en la institucionalización de sus relaciones comerciales para aparecer como un actor respetuoso de las reglas de intercambio económico global. En este escenario, el Tratado de Libre Comercio entre China y Chile firmado el año 2006 –el primero que China firmó con un país no asiático– emerge como un ejemplo que demuestra la influencia benigna de China en América Latina, por lo que debe ser analizado dentro de un contexto amplio que tome en cuenta el creciente poder chino en la región.