MEXICO: Reforms Despite Divided Government
MÉXICO: Reformas pese a un gobierno dividido
dc.contributor | en-US | |
dc.contributor | es-ES | |
dc.creator | Magar, Eric | |
dc.creator | Romero, Vidal | |
dc.date | 2019-06-27 | |
dc.date.accessioned | 2019-11-14T12:45:20Z | |
dc.date.available | 2019-11-14T12:45:20Z | |
dc.identifier | http://www.revistacienciapolitica.cl/index.php/rcp/article/view/734 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/114025 | |
dc.description | 2007 was the first year of Felipe Calderón, of the National Action Party, as president. The new government made the fight against organized crime a priority, relying on the army instead of civil police forces for the task. Three important changes to statutes were successfully negotiated between president and parties: the civil servants pensions law (to cut a bubbling deficit in public finance); the creation of new taxes (a slight increase, but for the first time in decades, in government’s revenue capacity); and an electoral reform (as a result to the post-election crisis of 2006). We also review local elections held in 14 states, in which the Revolutionary Institutional Party won back some positions it had lost in the recent past. | en-US |
dc.description | 2007 fue el primer año de la presidencia de Felipe Calderón, del Partido Acción Nacional. El nuevo gobierno hizo hincapié en la lucha contra la delincuencia organizada, usando al ejército en vez de la policía civil. Destacan también negociaciones entre presidente y partidos para cambiar tres normas de importancia: la ley de pensiones de servidores públicos (que subsana un enorme déficit en las finanzas del gobierno); la creación de nuevos impuestos (que aumentan levemente, pero por primera vez en décadas, la capacidad recaudatoria del gobierno); y una reforma electoral (como respuesta a la crisis postelectoral de 2006). Repasamos también las elecciones locales que se llevaron a cabo en 14 entidades, en las que el Partido Revolucionario Institucional consiguió recuperar algunas posiciones perdidas en los últimos años. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Home | en-US |
dc.publisher | Inicio | es-ES |
dc.relation | http://www.revistacienciapolitica.cl/index.php/rcp/article/view/734/393 | |
dc.rights | Copyright (c) 2018 Eric Magar, Vidal Romero | es-ES |
dc.source | Home; Vol. 28, Núm. 1; 265-285 | en-US |
dc.source | Inicio; Vol. 28, Núm. 1; 265-285 | es-ES |
dc.subject | en-US | |
dc.subject | Mexico, Law and Order, Taxes, Pensions law, Electoral reform, Local elections, Felipe Calderón, Andrés Manuel López Obrador | en-US |
dc.subject | es-ES | |
dc.subject | México, Seguridad pública, Impuestos, Régimen de pensiones, Reforma electoral, Elecciones locales, Felipe Calderón, Andrés Manuel López Obrador | es-ES |
dc.title | MEXICO: Reforms Despite Divided Government | en-US |
dc.title | MÉXICO: Reformas pese a un gobierno dividido | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Artículo revisado por pares | es-ES |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista de Ciencia Política
[0-9]+