DE LA TOLERANCIA, SU CONTEXTO Y UNA POSIBLE RELACIÓN CON EL “NOMBRE GENERAL” DE PROPIEDAD EN JOHN LOCKE
Author
Montes L., Leonidas
Abstract
The purpose of this paper is twofold. First, by recovering the historical atmosphere in which Locke lived, the aim is to show that his thought was very much influenced by the general context of England during the second half of the seventeenth century. Second, after analizing the context that shaped his Essay on Tolerance and his Letter on Tolerance, and the main differences between both works, a brief analysis of Locke’s complex concept of property in his second Treatise will follow. It will be argued that a different reading of property that takes into account the broader classical meaning of “propriety”, which would be consistent with Locke’s definition of what he terms by the ‘general name’ of property (‘Lives, Liberties and Estates’), could entail individual liberty in religious matters. If this interpretation is feasible, i.e., if Locke’s concept of propriety could comprise freedom of consciousness in religious matters, then Locke’s civil society should necessarily entail tolerance. El propósito de este ensayo es doble. Primero, recordando la atmósfera histórica en la cual Locke vivió, el objetivo es mostrar que su pensamiento estuvo muy influenciado por el contexto general de Inglaterra durante la segunda mitad del siglo XVII. Segundo, después de analizar el contexto que marcó su Ensayo sobre la Tolerancia y su Carta sobre la Tolerancia, y las diferencias principales entre ambas obras, seguirá un breve análisis del complejo concepto de propiedad lockeana. Se argumentará que una lectura diferente de propiedad que considera el amplio sentido del concepto clásico de propriety, que sería consistente con la definición de lo que Locke denomina bajo el “nombre general” de propiedad (“vida, libertades y posesiones”), podría incluir libertad individual en materias religiosas. Si esta interpretación es factible, es decir, si el concepto de propiedad de Locke pudiera comprender libertad de conciencia en asuntos religiosos, entonces la sociedad civil debería necesariamente incluir tolerancia.