Show simple item record

Ecuador 2011: Revolución Ciudadana, estabilidad presidencial y personalismo político

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorFreidenberg, Flavia
dc.date2019-06-27
dc.date.accessioned2019-11-26T13:07:50Z
dc.date.available2019-11-26T13:07:50Z
dc.identifierhttp://www.revistacienciapolitica.cl/index.php/rcp/article/view/593
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/121367
dc.descriptionPresident Rafael Correa’s government has aimed at radicalising its Citizen Revolution project between 2010 and 2011. Five years after his rise to power, the President still enjoys significant levels of popular support, as voiced in the Constitutional Referendum and Plebiscite held in May 2011. However, three elements underline growing internal tensions. Firstly, the 30S police revolt illustrates how corporations react when they feel their privileges are at risk. Secondly, the use of legal proceedings against journalists and media groups calls for attention on the levels of democratic pluralism. Thirdly, the internal break-up of the government coalition, on account of the exit of certain leaders, hinders Alianza País’ capacity to attain legislative majorities that will in turn support pending Citizen Revolution reforms.en-US
dc.descriptionEl gobierno del presidente Rafael Correa ha buscado radicalizar su proyecto de Revolución Ciudadana entre 2010 y 2011. A cinco años del inicio de su mandato, el Presidente continúa teniendo una significativa aprobación ciudadana, que se ha expresado en el Referéndum Constitucional y la Consulta Popular de mayo de 2011. A pesar de ello, tres elementos manifiestan la creciente tensión interna. Primero, la revuelta policial del 30S da cuenta de la reacción de las corporaciones cuando ven amenazados sus privilegios. Segundo, el uso de demandas judiciales contra los periodistas y los medios de comunicación llama la atención sobre los niveles de pluralismo democrático. Tercero, la ruptura interna de la coalición gobiernista, debido a la salida de algunos dirigentes, dificulta la capacidad de Alianza PAIS para conseguir mayorías legislativas que apoyen las reformas que aún faltan implementar por la Revolución Ciudadana.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherHomeen-US
dc.publisherInicioes-ES
dc.relationhttp://www.revistacienciapolitica.cl/index.php/rcp/article/view/593/255
dc.rightsCopyright (c) 2018 Flavia Freidenberges-ES
dc.sourceHome; Vol. 32, Núm. 1; 129-150en-US
dc.sourceInicio; Vol. 32, Núm. 1; 129-150es-ES
dc.subjecten-US
dc.subjectEcuador, Citizen Revolution, Consitutional Referendum, Police Revolt, president Correaen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectEcuador, Revolución Ciudadana, Referéndum Constitucional, Revuelta Policial, presidente Correaes-ES
dc.titleEcuador 2011: Citizen Revolution, Presidential Stability and Political Personalismen-US
dc.titleEcuador 2011: Revolución Ciudadana, estabilidad presidencial y personalismo políticoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record