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Teichopolíticas y extranjeridad: El caso del mundo islámico

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorAranda, Gilberto; Universidad de Chile
dc.creatorSalinas, Sergio; Universidad de Chile
dc.date2019-06-27
dc.date.accessioned2019-11-26T13:08:18Z
dc.date.available2019-11-26T13:08:18Z
dc.identifierhttp://www.revistacienciapolitica.cl/index.php/rcp/article/view/481
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/121589
dc.descriptionThe dynamics of, first, modernity, and, later, globalization have generated conditions and stimuli for the expansion of Islam. Patterns of emigration have seen millions of Muslims become part of the West. Global political and cultural tendencies include a ‘rebellion’ or resistance from some traditional Muslims to preexisting cultural traditions in these places of insertion, exemplified in Europe in practices such as the use of the veil or hijab. Developments within Islamic territories themselves have included an increased participation in Islamist movements. These trends have generated reactions including a Western ‘fear of the other’ in regard to Islamism. One manifestation of this fear has been the erection of barriers to migration, constituting what we choose to denominate here as teichopolitics: The attempt of controlling the persons’ flow by means of the raising of physical barriers, be they barbed-wired fences of walls, with the aim to impede the exit and entry to a territory. This securitized response however runs the risk of feeding resentment from Islamist groups in a counterproductive manner.en-US
dc.descriptionLa Modernidad y la globalización han generado condiciones y estímulos para la expansión del Islam. Las migraciones han trasladado a millones de musulmanes al corazón de Occidente. La incidencia de patrones globales, tanto políticos como culturales, ha provocado que los creyentes musulmanes más tradicionales se rebelen por medio de su cultura: desde Europa por ejemplo, por medio del uso del velo femenino; y desde tierras musulmanas, incrementando la participación en movimientos islamistas. Estos procesos han potenciado el temor occidental a la alteridad islámica. Fruto de este temor es que se han levantado barreras al desplazamiento humano, lo que aquí denominamos la teichopolítica: el intento de controlar el flujo de personas mediante el levantamiento de barreras físicas, ya sean alambradas o murallas, con el objetivo de dificultar la salida y entrada a un territorio. Sin embargo, esta respuesta de seguridad a menudo retroalimenta el resentimiento islamista, provocando más problemas de los que resuelve.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherHomeen-US
dc.publisherInicioes-ES
dc.relationhttp://www.revistacienciapolitica.cl/index.php/rcp/article/view/481/145
dc.rightsCopyright (c) 2018 Gilberto Aranda, Sergio Salinases-ES
dc.sourceHome; Vol. 34, Núm. 2; 459-484en-US
dc.sourceInicio; Vol. 34, Núm. 2; 459-484es-ES
dc.subjecten-US
dc.subjectMiddle East, West, international relations, teichopolitics, globalizationen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectMedio Oriente, Occidente, relaciones exteriores, Teichopolítica, globalizaciónes-ES
dc.titleTeichopolitics and Strangeness: The Case of the Islamic Worlden-US
dc.titleTeichopolíticas y extranjeridad: El caso del mundo islámicoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


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