• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Musical Chilena
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Musical Chilena
  • View Item

Juan Allende-Blin’s blue piano: Poetics and politics of a witness of the twentieth century

El piano azul de Juan Allende-Blin: Poética y política de un testigo del siglo XX;
;

Author
Fugellie Videla, Daniela

Full text
https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/55808
Abstract
This article presents perspectives on the artistic trajectory of Juan Allende-Blin, composer and researcher that was born in Chile (*1928) and resides in Germany since the 1950s. Beside of exploring some aspects of his poetics and contextualizing them within the general context of musical avant-garde in the second half of the 20th century, the article comments his own research projects about the musicians and artists that were forced into the exile during Nazism, manifested in publications, radio programs, and concert curatorship. The artistic exchange between Allende-Blin and his life partner for more than six decades, the organist and composer Gerd Zacher, is studied with a closer analysis of Allende-Blin’s Mein blaues Klavier (1969/70) for organ, with accompaniment of street organ and mouth harp. Finally, his “sound collages” are explored as places of individual and collective memory.
 
Este artículo presenta perspectivas de la trayectoria de Juan Allende-Blin, compositor e investigador nacido en Chile en 1928 y radicado en Alemania desde la década de 1950. Junto con comentar aspectos de su poética y situarla en el contexto de la vanguardia musical de la segunda mitad del siglo XX, se ahonda en su interés en la modernidad artística de las primeras décadas del siglo XX, manifestada en la investigación de músicos y artistas exiliados a causa del nazismo y difundida en publicaciones, programas radiales y curatorías de conciertos. Se comenta también el intercambio artístico con su compañero de vida por más de seis décadas, el organista y compositor Gerd Zacher y se ahonda en la obra para órgano, con acompañamiento de organillo y trompe, Mein blaues Klavier (1969/70). Por último, se abordan aspectos de sus “collages sonoros”, entendidos como lugares de memoria individual y colectiva.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB