Show simple item record

Construcciones visuales: miradas cruzadas. Luis Barragán versus Armando Salas Portugal, José Antonio Coderch versus Francesc Català Roca

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorRueda Velázquez, Claudia
dc.creatorDe Rentería Cano, Isabela
dc.creatorMartínez Duran, Anna
dc.date2019-12-19
dc.date.accessioned2020-01-06T17:58:34Z
dc.date.available2020-01-06T17:58:34Z
dc.identifierhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/639
dc.identifier10.32995/rev180.Num-44.(2019).art-639
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/122184
dc.descriptionAt the beginning of the 20th Century, photography-as well as other arts-evolved its techniques and compositions, and became one of the main tools to understand an architectural work: both for the design analysis and its dissemination. Moreover, it has played an important role in the interpretation of modernism. This fact allows us to ask the following question: What are the links between architectural conception and its representation? What are the formal mechanisms the photographer uses to represent a specific architecture? This paper tries to show the role of photography in the visual construction of the space at the design process, and in the other hand, to analyse how photography interprets the design, recognize the construction of its form—of a space that respond to an intentional search for a visual experience—and how this is represented and transmitted. Between both disciplines there is a mutual influence that links the construction of a place and the visual field that represents it. These issues are addressed through the analysis of the parallel experiences of two architects: Luis Barragán and Jose Antonio Coderch, with two photographers: Armando Salas Portugal and Francesc Català–Roca, with whom they interchanged professional experiences, in which common ground and contrasts arise related to their culture and their way of looking.en-US
dc.descriptionA principios del siglo XX la fotografía evoluciona en la técnica y en la composición al igual que otras artes, y se transforma en una de las principales herramientas para comprender una obra de arquitectura: tanto para el análisis de proyecto como para la difusión de la obra. Así mismo se ha hecho servir para la interpretación y el análisis de la modernidad. Ello permite plantearse las siguientes cuestiones: ¿qué relaciones surgen entre la arquitectura, su concepción y su representación? ¿cuáles son los mecánicos formales de los que se sirve el fotógrafo para representar una obra determinada? En este escrito, se intenta, por un lado, poner de manifiesto el papel que tiene la fotografía en la construcción visual del espacio a través del ejercicio del proyecto, y por otro, se analiza cómo las fotografías de las obras de estos arquitectos interpretan el proyecto, lo reconocen en la construcción de una forma –de un espacio vinculado a una intención visual– lo representan y lo difunden. Entre ambas disciplinas hay una influencia mutua, que vincula la construcción de un lugar y el campo visual que lo representa. Estas cuestiones se plantean a través del análisis de las experiencias paralelas de dos arquitectos, Luis Barragán y José Antonio Coderch, con dos fotógrafos, Armando Salas Portugal y Francesc Català–Roca, con los que entrecruzaron experiencias profesionales. En ellas aparecen lugares comunes y contrastes, que tienen relación con su cultura y su manera de mirar.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Diego Portaleses-ES
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/639/427
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/639/1121
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/639/1122
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/639/1123
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/639/1124
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/639/1125
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/639/1126
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/639/1127
dc.rightsCopyright (c) 2019 Revista 180es-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceRevista 180; Núm. 44 (2019)en-US
dc.sourceRevista 180; Núm. 44 (2019)es-ES
dc.source0718-669X
dc.source0718-2309
dc.subjecten-US
dc.subjectBarragán; Català-Roca; Coderch; photography; Salas-Portugalen-US
dc.subjectArquitectura, fotografíaes-ES
dc.subjectBarragán, Coderch, Catalá-Roca, Salas-Portugal, Fotografíaes-ES
dc.titleVisual constructions: crossed views from architect and photographer Luis Barragán versus Armando Salas Portugal, José Antonio Coderch versus Frances Català-Rocaen-US
dc.titleConstrucciones visuales: miradas cruzadas. Luis Barragán versus Armando Salas Portugal, José Antonio Coderch versus Francesc Català Rocaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record