Genres of painting, painting genres: towards a new reading of Casta Painting
Géneros de la pintura, pintura de género: hacia una nueva lectura de la pintura de castas
Author
Alvarez de Araya Cid, Guadalupe
Full text
http://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/65310.32995/rev180.Num-44.(2019).art-653
Abstract
The goal of this article is to propose an interpretative strategy for Casta Painting as a genre painting case. Discussing several bonds between Ancien Régime rhetorics and genre painting developments, the article pays specific attention to Aristotle’s categories and Prime Modernity rhetors prescriptions for Satire and Comedy, we focus on the figure disposition on pictorial surface as a rhetoric example of image composition. Finally, the article pays attention to rhetoric resources identified in José Joaquín Magón’s most discussed casta painting series in Museo de Historia Mexicana de Monterrey, Mexico. El objetivo de este artículo es proponer una estrategia interpretativa para la pintura de castas entendida como escena de género, para lo cual se ha recurrido a un análisis de los vínculos entre el horizonte retórico de la primera modernidad y la posición en la superficie pictórica que ocupan las figuras de acuerdo con las categorías aristotélicas y con los tópicos prescritos para la sátira y la comedia, en las prescripciones retóricas del Antiguo Régimen. Al concentrarse en la cuestión de la distribución de las figuras en el espacio pictórico, se observa la composición desde la alternancia de las figuras masculina-femenina e infantil en la superficie pictórica. Para ilustrar este enfoque, el artículo destaca finalmente ciertas figuras y operaciones retóricas partícipes en la serie de castas más polémica entre la crítica contemporánea, aquella elaborada por José Joaquín Magón, actualmente custodiada por el Museo de Historia Mexicana de Monterrey, México.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Realism in Pedro Lira’s Paintings. Los Canteros (ca. 1878) and its Critical Reception: Realism in Pedro Lira’s Paintings. Los canteros (ca. 1878) and its Critical Reception
Gallardo Saint-Jean, Ximena. Journal Shopia Austral; Vol. 27 (2021) -
Realism in Pedro Lira’s Paintings. Los Canteros (ca. 1878) and its Critical Reception: Realism in Pedro Lira’s Paintings. Los canteros (ca. 1878) and its Critical Reception
Gallardo Saint-Jean, Ximena. Journal Shopia Austral; Vol. 27 (2021) -
The interdisciplinary teaching of labor law through painting, technology and senses
Ali Pini, Cecilia; Baldo, Miguel. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho; Vol. 10 No. 1 (2023); 37-58