Legal understanding and constituent power: State and revolution as comprehension poles.
Comprensión jurídica y poder constituyente: Estado y revolución como polos de la comprensión.
Author
Simonetti Izquierdo, Luciano
Abstract
In this investigation I use Carl Schmitt’s juridical comprehension as a parameter for evaluating the adequacy of different theories on constituent power. In fact, I maintain that any doctrine of such power must satisfy the demands that juridical comprehension imposes on it. In order to do this, I start by presenting the main axes of the Schmittian theory of comprehension and identifying the constituent power and the constituted power with each of the comprehensive poles. Secondly, and due to the proposed conceptual framework, I critically analyze Kelsen and Negri’s theories, as paradigmatic representatives of what I call constituted technology and constituent theology, respectively. Next, I submit Schmitt's doctrine of constituent power to the evaluation of his own comprehensive theory. I conclude by stating that a theory of constituent power, in order to satisfy the demands of Schmittian comprehension, must deal with both powers with equal zeal, without giving pre-eminence to either of them and recognizing and embracing the insurmountable tension that exists between them. En el presente trabajo empleo la comprensión jurídica de Carl Schmitt como parámetro en razón del cual evaluar la procedencia de diversas teorías sobre el poder constituyente. En efecto, sostengo que toda doctrina del poder constituyente debe satisfacer las exigencias que la comprensión jurídica le impone, en cuanto teoría comprensiva de la existencia toda. Para ello, en primer lugar, expongo los principales ejes de la teoría de la comprensión schmittiana e identifico al poder constituyente y al constituido con cada uno de los polos comprensivos. En segundo lugar, y en razón del marco conceptual propuesto, analizo críticamente las teorías de Hans Kelsen y Antonio Negri, en cuanto representantes paradigmáticos de la tecnología constituida y la teología constituyente, respectivamente. A continuación, someto la doctrina del poder constituyente de Schmitt al examen de su propia teoría comprensiva. Concluyo afirmando que una teoría del poder constituyente, para satisfacer las exigencias de la comprensión schmittiana, debe hacerse cargo con igual ahínco de ambos poderes, sin otorgar preeminencia a ninguno de ellos y reconociendo y abrazando la insuperable tensión que entre los mismos impera.