Show simple item record

Perspectivas darwinistas sobre la mente y la conducta humanas: alcances, limitaciones e implicancias educativas

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorGonzález Galli, Leonardo
dc.date2019-12-29
dc.date.accessioned2020-01-07T14:04:05Z
dc.date.available2020-01-07T14:04:05Z
dc.identifierhttps://revistas.uv.cl/index.php/RHV/article/view/1946
dc.identifier10.22370/rhv2019iss14pp187-222
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/122956
dc.descriptionIn this work I characterize Darwinian approaches to human behavior and mind, especially evolutionary psychology, and analyze the main criticisms that these approaches have received. To this end I resort to Jean Marie Schaeffer’s criticism of the thesis of human exceptionality and the semantic perspective of scientific theories of Ronald Giere. I conclude that the main criticisms (reductionism, determinism and ideological bias) are not applicable to evolutionary psychology as a research program. I also conclude that it cannot be held a priori that the Darwinian approach is not applicable to the human mind and behavior. Finally, I discuss some educational implications of these debates.en-US
dc.descriptionEn este trabajo caracterizo las aproximaciones darwinistas a la conducta y mente humanas, especialmente la psicología evolucionista, y analizo las principales críticas que dichas aproximaciones han recibido. A tal fin recurro a la crítica de Jean Marie Schaeffer a la tesis de la excepcionalidad humana y a la perspectiva semántica de las teorías científicas de Ronald Giere. Concluyo que las principales críticas (reduccionismo, determinismo y sesgo ideológico) no son aplicables a la psicología evolucionista en tanto programa de investigación. Concluyo también que no se puede sostener a priori que el enfoque darwiniano no sea aplicable a la mente y conducta humanas. Finalmente discuto algunas implicancias educativas de estos debates.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstitute of Philosophy, University of Valparaisoen-US
dc.relationhttps://revistas.uv.cl/index.php/RHV/article/view/1946/2027
dc.rightsCopyright (c) 2019 Humanities Journal of Valparaisoen-US
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0en-US
dc.sourceHumanities Journal of Valparaiso; No 14 (2019): No 14 (2019): Current Perspectives in Philosophy of Biology; 187-222en-US
dc.sourceRevista de Humanidades de Valparaíso; No 14 (2019): No 14 (2019): Current Perspectives in Philosophy of Biology; 187-222es-ES
dc.source0719-4242
dc.source0719-4234
dc.source10.22370/rhv2019iss14
dc.subjectnatural selection; evolutionary psychology; biology teaching; Jean Marie Schaeffer; Ronald Giereen-US
dc.subjectselección natural; psicología evolucionista; enseñanza de la biologíaes-ES
dc.titleDarwinian perspectives on the human mind and behavior: scope, limitations and educational implicationsen-US
dc.titlePerspectivas darwinistas sobre la mente y la conducta humanas: alcances, limitaciones e implicancias educativases-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record