Show simple item record

Lingüística hispánica como fuente de conexión comunitaria para aprendices de español como lengua de herencia

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorGeorge, Angela
dc.creatorPeace, Meghann M.
dc.date2019-12-05
dc.date.accessioned2020-01-07T15:48:27Z
dc.date.available2020-01-07T15:48:27Z
dc.identifierhttp://www.revistasignos.cl/index.php/signos/article/view/397
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/123362
dc.descriptionThe teaching of Spanish as a heritage language should attempt to integrate students’ background and community into the classroom. Previous studies have found that research in their own community allows learners to embrace their heritage language with pride (Correa, 2011), understand the role that it plays in society (Martínez, 2003; Leeman, 2005), and build stronger community bonds (Leeman, Rabin & Román-Mendoza, 2011). This study examines two contexts of university-level Spanish heritage language education. One is San Antonio, Texas, United States, a city with a vibrant Mexican community. The other context is Calgary, Alberta, Canada, a city in which Latin Americans constitute a clear minority. The courses in both contexts were linguistics classes that focused on Spanish as a heritage language. In these courses, the students used journal entries and questionnaires to consider questions about heritage Spanish, language use, attitudes, and the future of the communities’ varieties. Their final projects consisted of community-based research, in which they interviewed and collected linguistic data from local Spanish-speakers. Their comments and projects reveal their developing understanding of issues of language use, their recognition of sociolinguistic and attitudinal realities, and a stronger commitment to maintaining Spanish in both the private and the public spheres. These results suggest that, even in communities with minimal Hispanic representation and in courses without an official focus on community engagement, students can still develop a critical understanding of the local variety and the social, cultural, and political factors that contribute to the ways in which it is used.en-US
dc.descriptionLa enseñanza de español como lengua de herencia debe integrar en el aula las experiencias y la comunidad de sus estudiantes. Algunos trabajos anteriores sugieren que las investigaciones que llevan a cabo los estudiantes en su propia comunidad les permitan ver con orgullo su variedad (Correa, 2011), entender mejor el rol que juega en la sociedad (Martínez, 2003; Leeman, 2005), y desarrollar lazos fuertes en la comunidad (Leeman, Rabin & Ramón-Mendoza, 2011). El presente estudio examina dos contextos de cursos universitarios diseñados para hablantes de herencia del español. El primero es San Antonio, Texas, Estados Unidos, una ciudad con una comunidad mexicana fuerte. El segundo es Calgary, Alberta, Canadá, una ciudad en la que constituye una minoría la población latinoamericana. Los cursos que se dieron en ambos contextos fueron clases de lingüística que se enfocaron en el español como lengua de herencia. En ellos, los estudiantes consideraron el español como lengua de herencia, el uso de la lengua, las actitudes y el futuro de las variedades en la comunidad. El proyecto final consistió en investigaciones hechas en la comunidad, en las que se les entrevistó a hispanohablantes locales. Los comentarios y proyectos de los estudiantes muestran un entendimiento creciente de las maneras en que se usa la lengua, el reconocimiento de realidades sociolingüísticas y actitudinales, y un fuerte compromiso a mantener el español las esferas tanto privadas como públicas.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.formatapplication/xml
dc.languageeng
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Valparaísoes-ES
dc.relationhttp://www.revistasignos.cl/index.php/signos/article/view/397/163
dc.relationhttp://www.revistasignos.cl/index.php/signos/article/view/397/229
dc.relationhttp://www.revistasignos.cl/index.php/signos/article/view/397/230
dc.rightsCopyright (c) 2019 Revista Signos. Estudios de Lingüísticaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceRevista Signos. Estudios de Lingüística; Vol. 52, Núm. 101 (2019): Diciembreen-US
dc.sourceRevista Signos. Estudios de Lingüística; Vol. 52, Núm. 101 (2019): Diciembrees-ES
dc.source0718-0934
dc.source0718-0934
dc.subjectSpanish in the United States; high impact classroom practices; language in society; Spanish for academic purposesen-US
dc.subjectEspañol de Estados Unidos; prácticas de alto impacto en el aula; lengua en la sociedad; español con fines académicoses-ES
dc.titleHispanic linguistics as a source of community connections for heritage language learners of Spanishen-US
dc.titleLingüística hispánica como fuente de conexión comunitaria para aprendices de español como lengua de herenciaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record