The learning and teaching of Spanish as a heritage language through community service-learning in New York City
Aprendizaje y enseñanza de español como lengua de herencia mediante el aprendizaje-servicio comunitario en la ciudad de Nueva York
Author
Salgado-Robles, Francisco
Lamboy, Edwin M.
Abstract
This study explores the effects of the implementation of a community service-learning component in a foreign language teaching methodology course. Participants (N = 21), all heritage speakers of Spanish, were pre-service 7-12 Spanish teachers at two middle-sized, public postsecondary institutions in New York City. As part of their community engagement experience, participants selected a site from a list of middle and high schools where they would get the opportunity to work with heritage learners of Spanish. Throughout the semester, they had to identify classroom needs, select one of those needs, develop an action plan to address that specific need, and finally reflect on the impact of their intervention on student learning and on their own professional, academic, and linguistic growth. At the end of the semester they completed a post-community service-learning survey consisting of 27 statements and 5 open-ended questions. The results show that the experience helped participants gain a better understanding of the teaching profession and how to become more involved in education. Moreover, it allowed participants to see how course content could be applied to the teaching of Spanish. Conversely, results do not show a direct effect on how pre-service teachers view their identities as Hispanics/Latinos and as speakers of Spanish. The study concludes with pedagogical implications for heritage language instruction and the implementation of further community service-learning in languages for specific purposes and proposes directions for future research. Este estudio explora los efectos de la implementación de un componente de participación comunitaria en un curso de metodología de enseñanza de lenguas extranjeras. Los participantes (N = 21), hablantes de español como lengua heredada, eran profesores de español en formación inicial de educación secundaria en dos universidades públicas y de tamaño medio en la Ciudad de Nueva York. Como parte de su participación comunitaria, los participantes seleccionaron una escuela de una lista de escuelas intermedias y secundarias donde tendrían la oportunidad de trabajar con aprendices de español como lengua heredada. A través del semestre, tuvieron que identificar necesidades en el aula de clase, seleccionar una de esas necesidades, diseñar un plan de acción para atender esa necesidad específica y reflexionar sobre el efecto de su intervención en el aprendizaje de los estudiantes y en su autocrecimiento profesional, académico y lingüístico. Al final del semestre, llenaron un cuestionario que consistía en 27 aseveraciones y 5 preguntas abiertas. Los resultados muestran que esta experiencia ayudó a que los participantes desarrollaran un mejor entendimiento de la carrera docente y de cómo involucrarse más en la educación. Además, ésta contribuyó a que los participantes aprendieran a aplicar el contenido del curso a la enseñanza del español. Por el contrario, los resultados no muestran un efecto directo en cómo los futuros profesores ven su identidad hispana/latina o como hablante de español. El estudio concluye con implicaciones pedagógicas para la enseñanza de lenguas de herencia y la implementación de un mayor aprendizaje-servicio en la comunidad en lenguas para fines específicos y propone direcciones para futuras investigaciones.