Religious education in the public school of a liberal state. Conditions for its inclusion.
Educación religiosa en la escuela pública de un Estado liberal.
Author
Sánchez Corrales, Carlos José
Abstract
The present paper tries to answer the question “Is religious education contrary to the purposes of the public education system financed by the liberal state?” This work argues that it is possible, and desirable, for the liberal State to offer religious education in the public school since increasing the number of options among which the future citizen may choose the conception of the good with which he or she wishes to live is a condition for autonomy as one of its educational purposes. However, the proposal is not based on religious confessional education, which by itself does not satisfy the liberal educational goals, but is redefined from the common principles compatible both religious confessions and non-religious views of morality and citizenship. El presente artículo intenta contestar la pregunta “¿Es compatible la educación religiosa con los fines del sistema educativo público financiado por el Estado liberal?”. Este trabajo sostiene que es posible −y deseable−, que el Estado liberal ofrezca educación religiosa en la escuela pública ya que incrementar la cantidad de opciones entre las cuales el futuro ciudadano pueda escoger la concepción del bien con la que desea vivir es una condición para la autonomía como uno de sus fines educativos. Sin embargo, la propuesta no se basa en la educación religiosa confesional, que por sí sola no satisface los fines educativos liberales, sino que se replantea desde los principios comunes compatibles tanto entre confesiones religiosas como con visiones no religiosas de la moral y la ciudadanía.