From Insomnia in Blanchot to Chiasm in Merleau-Ponty: figures of excess
Del insomnio en Blanchot al quiasmo en Merleau-Ponty: figuras del exceso;
Author
Morales Guzmán, Paulina
Full text
https://resonancias.uchile.cl/index.php/RSN/article/view/5622010.5354/0719-790X.2019.56220
Abstract
The present essay consists of a confrontation between the proposals of Maurice Merleau-Ponty and Maurice Blanchot, with the aim of determining the place that the criticism of subjectivism in artistic expression occupies in the thinking of both authors. The foregoing is manifested in the approach of a mode of existence that challenges the constitution of a subject from the presence of an excess that escapes the subjective interiority. To this end, firstly, it will be analyzed the Blanchotean proposal of ‘insomnia’ and then linked with its approach to writing towards a suspension of the subject. Then, Merleau-Ponty's proposal on chiasm in body sensitivity will be addressed, recognizing related plot movements between both thoughts. Having done the above, a new way of understanding artistic expression will be recognized based on the proposals that both authors have of the excess. El presente trabajo consiste en una confrontación entre las propuestas de Maurice Merleau-Ponty y Maurice Blanchot, con el objetivo de determinar el lugar que ocupa en el pensamiento de ambos autores la crítica al subjetivismo en la expresión artística. Lo anterior se hace manifiesto en el planteamiento de un modo de existencia que desafía la constitución de un sujeto, mediante la introducción de un exceso que escapa a la interioridad subjetiva. Para ello se desarrollará, en primer lugar, la propuesta blanchoteana del insomnio para luego vincularla con su planteamiento en torno a la escritura a la luz de una suspensión del sujeto. Luego, se abordará la propuesta de Merleau-Ponty sobre el quiasmo en la sensibilidad del cuerpo, reconociendo movimientos argumentales afines entre ambos pensamientos. Realizado lo anterior, se pretende plantear una nueva forma de comprender la expresión artística en función de las propuestas que ambos autores tienen del exceso.