Superstition in Hume from a Hegelian reading: a restrictive analysis
La superstición en Hume a partir de una lectura hegeliana: un análisis restrictivo;
Author
Cabrera Cabrera, Margarita
Full text
https://resonancias.uchile.cl/index.php/RSN/article/view/5622310.5354/0719-790X.2019.56223
Abstract
The main objective of the article presented below is to demonstrate the restrictive and insufficient nature Hume has regarding the study of the religious phenomenon, specifically, faith understood as a mere superstition. Since Hume's position is characterized by reducing general knowledge to the sense perceptual experience, therefore, religion would not be enough to establish itself as a knowledge in the strict sense. In order to demonstrate the inadequacy of the Humean analysis, it will be contrasted with the disposition presented by the figure of the illustrated in the Phenomenology of the Spirit (G.W. Hegel), since the character presented by the Enlightenment partially underlies Hume's perspective regarding the understanding of faith. Consequently, it will be extracted that it is not possible to understand the religious experience from an enlightened or scientific position, because its method of study recognizes only empirically traceable elements. El artículo que se presenta a continuación tiene como objetivo principal demostrar el carácter restrictivo e insuficiente que tiene Hume respecto del estudio del fenómeno religioso, específicamente, la fe entendida como mera superstición. Lo anterior se debe a que la postura humeana se caracteriza por reducir el conocimiento en general a la experiencia sensoperceptual, por lo tanto, la religión no bastaría para constituirse como un saber en sentido estricto. Para demostrar la insuficiencia del análisis humeano se contrastará con la disposición que presenta la figura del “ilustrado” en la Fenomenología del espíritu de Hegel, pues, en el carácter que presenta la Ilustración, subyace parcialmente la perspectiva que posee Hume respecto de la comprensión de la fe. En consecuencia, se extraerá que no es posible comprender la experiencia religiosa desde una postura ilustrada —o científica— en la medida que su método de estudio solo reconoce elementos rastreables empíricamente.