Show simple item record

Salud mental en escuelas vulnerables: evaluación del componente promocional de un programa nacional

dc.creatorGeorge Lara, Myriam
dc.creatorGuzmán Piña, Javier
dc.creatorFlotts De Los Hoyos, Marcela
dc.creatorSquicciarini Navarro, Ana María
dc.creatorGuzmán Llona, María Paz
dc.date2012-12-27
dc.identifierhttps://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/25837
dc.identifier10.5354/0719-0581.2012.25837
dc.descriptionThis paper presents the results of a qualitative evaluation of the promotional component of Skills for Life Program of JUNAEB, from the perspective of its participants and professionals. Semi structured interviews and focus groups were conducted with 51 people. The results show a high estimation of the program by its participants, identifying positive changes in interactions at school, skill development and a better school atmosphere. Professionals expressed a more critical point of view about promotional interventions and their positive effects.It is concluded that the program is a resource that supports high vulnerability schools, that contributes to the “relational repair” of school actors, and encourages positive interactions and psychosocial wellbeing in educational communities with high demand.en-US
dc.descriptionEl presente artículo presenta resultados de una evaluación cualitativa del componente promocional del Programa Habilidades para la Vida de Junaeb, desde la perspectiva de sus participantes y profesionales ejecutores. Se realizaron entrevistas semiestructuradas y grupos focales a 51 personas. Los resultados dan cuenta de una alta valoración del programa por sus participantes, identificando cambios positivos en interacciones en la escuela, desarrollo de habilidades y mejor clima escolar. Los profesionales ejecutores expresan visión más crítica sobre las intervenciones promocionales y sus efectos positivos.Se concluye que el programa es un recurso que apoya escuelas de alta vulnerabilidad, que contribuye a la “reparación relacional” de actores escolares, y estimula interacciones y cambio positivo del bienestar psicosocial en comunidades educativas con alta exigencia.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Ciencias Socialeses-ES
dc.relationhttps://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/25837/27165
dc.sourceRevista de Psicología; Vol. 21 Núm. 2 (2012); Pág. 55-81es-ES
dc.source0719-0581
dc.source0716-8039
dc.titleMental health in vulnerable schools: evaluation of the promotional component of a national programen-US
dc.titleSalud mental en escuelas vulnerables: evaluación del componente promocional de un programa nacionales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record