Show simple item record

Confiabilidad y validez de un cuestionario de desarrollo infantil en encuestas nacionales

dc.contributoren-US
dc.contributorUniversidad Industrial de Santanderes-ES
dc.creatorCamargo Lemos, Diana Marina
dc.creatorPatiño Segura, Maria Solange
dc.creatorSánchez Martínez, Yuri Liseth
dc.date2020-02-06
dc.identifierhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/903
dc.identifier10.32641/andespediatr.v91i1.903
dc.descriptionThe child development screening in national surveys supports the formulation of public policies that contribute to its diagnosis and early intervention, aimed at promoting comprehensive development and successful school performance until adolescence, however, few countries in Latin America have this information.Objective: To assess the reliability and convergent validity of a cultural adaptation of the Screening Questionnaire of Child Development for Household Surveys (DIEH) and to describe the prevalence of developmental alterations in children aged between 2 months and 5 years in Bucaramanga-Colombia.Subjects and Method: Between July and December 2016, an evaluation of diagnostic tests was carried out in which participated 224 children aged between two months and five years and their parents or caregivers from Bucaramanga, Colombia. The Abbreviated Developmental Scale was applied by trained physiotherapists and the DIEH was answered by the parents or caregivers. The reliability of the DIEH was established using the Cronbach’s alpha, the Intraclass Correlation Coefficient (ICC) and the Bland and Altman limits of agreement, and the convergent validity was established through the Spearman Correlation Coefficient.Results: Based on the DIEH, the prevalence of lags and delays was 38.8% and 11.2% respectively; internal consistency ranged from 0.23 to 0.76; reproducibility showed an ICC between 0.60 and 0.92; and the convergent validity was almost perfect (ρ: 0.96).Conclusion: The cultural adaptation of the DIEH showed acceptable psychometric properties, which could be complemented with additional studies to recommend its use in national surveys in Latin America.en-US
dc.descriptionEl tamizaje del desarrollo infantil en encuestas nacionales es un insumo para la formulación de políticas públicas que contribuyan a su diagnóstico e intervención precoz, dirigidos a favorecer un desarrollo integral y desempeño escolar exitoso hasta la adolescencia, no obstante, pocos países en Latinoamérica cuentan con esta información.Objetivo: Evaluar la confiabilidad y validez convergente de una adaptación cultural del Cuestionario de Tamizaje de Desarrollo Infantil para Encuestas en Hogares (DIEH) y describir la prevalencia de alteraciones en el desarrollo en niños de 2 meses a 5 años en Bucaramanga-Colombia.Sujetos y Método: Se realizó una evaluación de pruebas diagnósticas. Participaron 224 niños de dos meses hasta los cinco años y sus padres o cuidadores procedentes de Bucaramanga – Colombia, entre julio y diciembre de 2016. La Escala Abreviada del Desarrollo (EAD) fue aplicada por fisioterapeutas entrenados y el DIEH, fue respondido por los padres o cuidadores. A partir del alpha de Cronbach, el Coeficiente de Correlación Intraclase (CCI) y los límites de acuerdo Bland y Altman se estableció la confiabilidad del DIEH; con el Coeficiente de Correlación de Spearman la validez convergente.Resultados: A partir del DIEH las prevalencias de rezagos y retrasos fueron 38.8% y 11.2% respectivamente; la consistencia interna osciló entre 0.23 y 0.76. La reproducibilidad registró CCI entre 0.60 y 0.92; la validez convergente fue casi perfecta (ρ: 0.96).Conclusiones: La adaptación cultural del DIEH mostró propiedades psicométricas aceptables, que podrían complementarse con estudios adicionales para recomendar su uso en encuestas nacionales en Latinoamérica.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.languageeng
dc.publisherSociedad Chilena de Pediatríaes-ES
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/903/1399
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/903/1808
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/903/3268
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/903/3270
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/903/3271
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/903/3284
dc.rightsCopyright (c) 2020 Revista Chilena de Pediatríaes-ES
dc.sourceRevista Chilena de Pediatría; Vol. 91, Núm. 1 (2020): Enero - Febrero; 76-84en-US
dc.sourceAndes Pediatrica; Vol. 91, Núm. 1 (2020): Enero - Febrero; 76-84es-ES
dc.source2452-6053
dc.source2452-6053
dc.subjecten-US
dc.subjectChild Development; Screening; Children; Surveys and Questionnaires; Results Reproducibility; Research; Ambulatory Pediatrics; Validation Studies; Growth and Developmenten-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectDesarrollo Infantil; Tamizaje; Niños; Encuestas y Cuestionarios; Reproducibilidad de los Resultados; Investigación; Pediatría Ambulatoria; Estudios de Validación; Crecimiento y Desarrolloes-ES
dc.titleReliability and validity of a questionnaire of child development for national surveysen-US
dc.titleConfiabilidad y validez de un cuestionario de desarrollo infantil en encuestas nacionaleses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record