Show simple item record

Educación, biopolítica y experiencia a partir de Giorgio Agamben

dc.creatorGalindo-Hervás, Alfonso
dc.date2020-03-02
dc.identifierhttps://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/56812
dc.descriptionThe main objective of this article is to show that certain theses by the Italian philosopher Giorgio Agamben, especially his arguments about Western biopolitical sovereignty, loss of experience and the idea of use, are relevant in order to reflect on some unthinking limitations and possibilities of educational institution. To this end, some of the core ideas of his books Homo sacer, The Kingdom and the Glory, Infancy and History and The Use of Bodies are presented. Finally, it is suggested a possible use of Agamben’s theses to enrich the sense of educational activity. This article presupposes the conviction that abstract and critical philosophical arguments can be useful to contribute to perfecting institutions such as education because they provide a perspective that transcends the legitimate requirements and responsibilities that demand merely instrumental solutions.en-US
dc.descriptionEl objetivo principal de este artículo es mostrar que determinadas tesis del filósofo italiano Giorgio Agamben, especialmente sus argumentos sobre la soberanía biopolítica occidental, la pérdida de experiencia y la idea de uso, son relevantes para reflexionar sobre algunas limitaciones y posibilidades impensadas de la institución educativa. Con este objetivo, se presentan algunas de las ideas nucleares de sus libros Homo sacer, El reino y la gloria, Infancia e historia y El uso de los cuerpos. Finalmente, se sugiere un posible uso de las tesis de Agamben para enriquecer el sentido de la actividad educativa. Este artículo presupone la convicción de que los abstractos y críticos argumentos filosóficos pueden ser útiles para contribuir a perfeccionar instituciones como la educación porque aportan una perspectiva que trasciende los legítimos requerimientos y responsabilidades que demandan soluciones meramente instrumentales.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.formataudio/mpeg
dc.formatapplication/epub+zip
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Ciencias Socialeses-ES
dc.relationhttps://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/56812/60300
dc.relationhttps://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/56812/60506
dc.relationhttps://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/56812/62208
dc.relationhttps://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/56812/65044
dc.sourceCinta de Moebio. Revista de Epistemología de Ciencias Sociales; Núm. 67 (2020): Marzo; 85-95es-ES
dc.source0717-554X
dc.source0717-554X
dc.titleEducation, biopolitics and experience from Giorgio Agambenen-US
dc.titleEducación, biopolítica y experiencia a partir de Giorgio Agambenes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record