Show simple item record

Desafíos a la alfabetización académica de estudiantes de tres carreras de pregrado, Universidad Autónoma de Chile

dc.creatorSantibañez Bravo, Marco
dc.creatorHernández Muñoz, Jorge
dc.date2020-01-29
dc.identifierhttps://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/71
dc.identifier10.35811/rea.v9i0.71
dc.descriptionThis article describes some curricular instruments and strategies that Universidad Autónoma de Chile has developed to face the academic literacy challenges of freshmen students, within the framework of a general training subject in the area of ​​communication. Two instruments were considered for the analysis: The first one was an institutional evaluation called "Communication Skills Test" which was applied in three groups of the Providencia Campus belonging to the Law, Kinesiology and Business Engineering programs. A second instrument corresponded to a Reading and Writing Perception and Assessment questionnaire, designed for this research, which was applied in three courses of only two programs: two in Law and one in Business Engineering. The results of the first instrument indicated low achievements, especially in the dimension of structure and expression of ideas in a logical and coherent way. Likewise, the second instrument shows that, although students perceive the importance of reading and writing, these skills are considered instrumental and utilitarian.en-US
dc.descriptionEn este artículo se describen algunos instrumentos y estrategias curriculares que la Universidad Autónoma de Chile ha desarrollado para afrontar los desafíos de la alfabetización académica de sus estudiantes de primer semestre, en el marco de una asignatura de formación general del área de comunicación. Se consideró para el análisis dos instrumentos: uno institucional, Test de Habilidades de Comunicación, aplicado en tres grupos curso de carreras del Campus Providencia de la Sede Santiago: Derecho, Kinesiología e Ingeniería Comercial. Y, un segundo, correspondiente a un cuestionario de Percepción y Valoración de Lectura y Escritura, preparado por los autores, aplicado en tres cursos: dos de Derecho y uno de Ingeniería Comercial. Los resultados del primero indican bajos logros, especialmente, en la dimensión “Estructura y expresa sus ideas de manera lógica y coherente”. Asimismo, en el segundo, se observa que a pesar de que los estudiantes perciben la importancia de la lectura y escritura, estas se ajustan a una perspectiva instrumental y utilitaria.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.formatapplication/xml
dc.formatapplication/zip
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Las Américases-ES
dc.relationhttps://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/71/85
dc.relationhttps://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/71/88
dc.relationhttps://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/71/98
dc.relationhttps://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/71/172
dc.rightsDerechos de autor 2019 Marco Santibañez Bravo, Jorge Hernández Muñozes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceRevista Educación las Américas; Vol 9 (2019): Revista Educación las Américas; 36-55en-US
dc.sourceRevista Educación Las Américas; Vol. 9 (2019): Revista Educación las Américas; 36-55es-ES
dc.source0719-7128
dc.titleChallenges in the academic literacy of students from three undergraduate programs in Universidad Autónoma de Chileen-US
dc.titleDesafíos a la alfabetización académica de estudiantes de tres carreras de pregrado, Universidad Autónoma de Chilees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record