Lexical-semantic ability in Alzheimer’ disease: A study of verbal fluency with semantic categories
La habilidad léxico-semántica en la Enfermedad de Alzheimer: Un estudio de la fluidez verbal con categorías semánticas
Author
Ivanova, Olga
García Meilán, Juan José
Martínez-Nicolás, Israel
Llorente, Thide E.
Abstract
Language impairments in Alzheimer’s disease (AD) primarily affect lexical and semantic levels, which significantly depend on the speaker’s memory state. Qualitative shifts in semantic memory are due to neurodegenerative processes underlying dementia and give rise to anomia, or the speaker’s inability to access and retrieve lexical units and their conceptual backgrounds. In this paper we aim at studying cognitive and semantic features of anomic deficit in AD and exploring the possibility to apply them in tests for early detection of dementia. For that purpose, we analyze the results from our experimental version of a classical test on semantic verbal fluency (SemVF) with non-pathological aged persons, persons with Mild Cognitive Impairment and persons with AD. The experimental version of the test introduces a division into four 15-minute intervals, in order to find out which processes of semantic access, either automatic or controlled, are impaired in different cognitive states of the elderly. Our results show a correlation between the cognitive state and the lexical-semantic ability of the speaker. Furthermore, they highlight, on the one hand, that the duration of the SemVF test should not be less than 60 seconds, with internal division into 4 15-second intervals, and, on the other hand, that some semantic categories –colours and fruit in particular- are more prone to be affected by cognitive retrogenesis, which caracterizes AD dementia. Las primeras alteraciones lingüísticas propias de la Enfermedad de Alzheimer (EA) ocurren en el nivel léxico-semántico, fuertemente dependiente del estado de la memoria del hablante. Los cambios cualitativos en la memoria semántica, derivados de los procesos neurodegenerativos, dan lugar a la aparición de la anomia: la incapacidad de la persona afectada de acceder y recuperar tanto las unidades léxicas como sus bases conceptuales. En este trabajo, nos proponemos estudiar las características cognitivas y semánticas de la afectación anómica en EA e indagar en la posibilidad de su uso en pruebas para la detección temprana de la demencia. Para ello, analizamos los resultados de un modelo experimental de la clásica prueba de fluidez verbal semántica (FVSem), que introduce la división de la misma en cuatro intervalos de 15 segundos con el fin de determinar qué procesos de acceso semántico –los automáticos o los controlados– están alterados en diferentes estados cognitivos de la vejez (hablantes sin patología, hablantes con deterioro cognitivo leve y hablantes con EA). Los resultados de nuestro experimento apuntan a que existe una clara correlación entre el estado cognitivo del hablante y su habilidad léxico-semántica. Asimismo, evidencian, por un lado, que es importante aplicar la prueba de FVSem con duración no inferior a 60 segundos y con distribución en 4 intervalos de 15 segundos, y, por otro lado, que determinadas categorías semánticas –colores y frutas- son más susceptibles a la retrogénesis cognitiva propia de EA.