From NAFTA to USMCA: Two’s Company, Three’s a Crowd
De TLCAN a USMCA: Dos es compañía, tres es una multitud
dc.creator | Condon, Bradly J. | |
dc.date | 2019-01-04 | |
dc.identifier | https://lajtp.uchile.cl/index.php/LAJTP/article/view/52140 | |
dc.identifier | 10.5354/0719-9368.2018.52140 | |
dc.description | The renegotiation of NAFTA was surrounded by a dramatic atmosphere, just as Canadian Minister of Foreign Affairs Chrystia Freeland predicted. The negotiations took place against a backdrop of unilateral trade measures, President Trump’s mercantilist approach to trade policy, and the United States’ specified preference for bilateral trade deals. This article argues that, for the most part, economic, political and cultural relations in the NAFTA countries are bilateral in nature, but with important trilateral production chains in specific sectors, most notably in the automotive sector. Beyond these trilateral sectors, the relationship between Canada and Mexico plays a relatively minor role. However, replacing NAFTA with bilateral agreements would have placed Canada and Mexico at a disadvantage, relative to the United States, in terms of attracting foreign direct investment. Nevertheless, Canadian and Mexican interests do not always coincide, nor do their negotiating positions. For example, Mexico was willing to give up Chapter 19 dispute settlement for trade remedies, whereas Canada insisted on keeping it in place. In end, USMCA Chapter 10 preserves this dispute settlement mechanism for all three parties. Canada was willing to give up NAFTA Chapter 11 on foreign investment disputes, whereas Mexico accepted a modified version. The result is a trilateral agreement with significant bilateral elements, as well as global elements that will serve as a possible model in future megaregional and multilateral negotiations. | en-US |
dc.description | La renegociación del TLCAN estuvo rodeada por una atmósfera dramática, tal como lo predijo la Ministra de Asuntos Exteriores de Canadá, Chrystia Freeland. Las negociaciones tuvieron lugar en un contexto de medidas comerciales unilaterales, el enfoque mercantilista del presidente Trump hacia la política comercial, y la preferencia especificada de los Estados Unidos por los acuerdos comerciales bilaterales. Este artículo sostiene que, en su mayor parte, las relaciones económicas, políticas y culturales en los países del TLCAN son de naturaleza bilateral, pero con importantes cadenas de producción trilateral en sectores específicos, especialmente en el sector automotriz. Más allá de estos sectores trilaterales, la relación entre Canadá y México juega un papel relativamente menor. Sin embargo, reemplazar el TLCAN con acuerdos bilaterales habría colocado a Canadá y México en desventaja, en relación con los Estados Unidos, en términos de atraer inversión extranjera directa. Sin embargo, los intereses canadienses y mexicanos no siempre coinciden, ni tampoco sus posiciones al negociar. Por ejemplo, México estaba dispuesto a renunciar al Capítulo 19 de solución de controversias para diferencias comerciales, mientras que Canadá insistió en mantenerlo en su lugar. Finalmente, el Capítulo 10 de la USMCA preserva este mecanismo de solución de controversias para las tres partes. Canadá estaba dispuesto a renunciar al Capítulo 11 del TLCAN sobre disputas de inversiones extranjeras, mientras que México aceptó una versión modificada. El resultado es un acuerdo trilateral con elementos bilaterales significativos, así como elementos globales que servirán como un posible modelo en futuras negociaciones megaregionales y multilaterales. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | Institute of International Studies, University of Chile | en-US |
dc.relation | https://lajtp.uchile.cl/index.php/LAJTP/article/view/52140/54776 | |
dc.source | Latin American Journal of Trade Policy; Vol 1 No 2 (2018): Latin American Journal of Trade Policy; 30-48 | es-ES |
dc.source | Latin American Journal of Trade Policy; Vol 1 No 2 (2018): Latin American Journal of Trade Policy; 30-48 | en-US |
dc.source | 0719-9368 | |
dc.title | From NAFTA to USMCA: Two’s Company, Three’s a Crowd | en-US |
dc.title | De TLCAN a USMCA: Dos es compañía, tres es una multitud | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |