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La ciencia política en Guatemala: el reto de la consolidación como disciplina independiente

Author
Azpuru, Dinorah

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/rcp/article/view/7342
10.4067/S0718-090X2005000100013
Abstract
The study of political science began in Guatemala in the late 1960s and for over a decade it had to develop with limitations imposed by the authoritarian regimes that governed the country. However, from the beginning the political science schools actively promoted democratization. When the democratizationprocess began in the mid 1980s, the possibilities for research of different issues expanded. Something similar occurred with the peace process in the 1990s. Throughout three decades of existence, political science has significantly contributed to democracy–building and peace–building in Guatemala. However,as an academic discipline, it has been limited by the strong links that it has maintained with other social sciences and law. During 35 years the academic centers that teach political science have faced a series of dilemmas regarding the type of programs they offer to students (technical degree, bachelor degree or master degree), the profile of those who graduate vis–à–vis the job market and the emphasis in the study of the problems of Guatemala vis–à–vis a more global perspective.
 
La ciencia política surgió en Guatemala a finales de los años 60 y durante más de una década, tuvo que desarrollarse con las limitaciones impuestas por los regímenes autoritarios de turno. No obstante, desde su surgimiento las escuelas de ciencia política promovieron activamente la democratización del país. Al iniciarse el proceso democratizador a mediados de los 80, se abrió el espectro de los temas de estudio e investigación. Algo similar ocurrió con el proceso de paz en los años 90. A lo largo de tres décadas la disciplina ha contribuido en forma importante a la construcción de la democracia y la paz en Guatemala. Como disciplina, sin embargo, se ha visto limitada por los fuertes vínculos que ha mantenido con otras ciencias sociales y con el derecho. Durante 35 años los centros académicos que dan formación en ciencia política han enfrentado disyuntivas en cuanto al tipo de programas que deben ofrecerse a los estudiantes (grados técnicos, licenciatura o maestría), el perfil de los profesionales que egresan de los mismos vis–à–vis el mercado laboral y el énfasis en el estudio de la problemática guatemalteca vis–à–vis una perspectiva más global.
 
Metadata
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