The cost of coordinating: the number of presidential candidates in Latin American elections, 1993-2010
El costo de coordinar: número de candidatos presidenciales en América Latina 1993-2010
Author
Luján, Diego
Abstract
The number of candidates competing in elections may have significant political consequences. In Latin America, presidential contests in many countries yield a large number of candidates, which contradicts theoretical expectations based on the fact that this is effectively a single-member competition. I provide an explanation based on coordination cost incurred by candidatess in unstable and low-programmatic electoral markets. Given this cost, we should expect entry decisions to exceed the theoretical upper limit. At the empirical level, the explanation is tested using statistical models of presidential election data in 18 Latin American countries between 1993 and 2010. I find evidence in support of the hypothesis that unstable and low-programmatic electoral markets are associated with a larger than expected number of presidential candidates. El número de candidatos que compite en una elección puede tener consecuencias políticas significativas. En América Latina, la competencia presidencial muestra un número de candidatos significativamente alto en muchos países, lo cual contradice las expectativas teóricas, por tratarse de una competencia uninominal. Este trabajo ofrece una explicación para este fenómeno, basada en los costos de coordinación que enfrentan los candidatos en mercados electorales inestables y poco programáticos. A nivel empírico, el argumento se pone a prueba a partir datos de elecciones presidenciales que tuvieron lugar en dieciocho países latinoamericanos entre 1993 y 2010. La evidencia permite sostener la hipótesis planteada, en la medida que mercados electorales inestables y poco programáticos, están asociados a un mayor número de candidatos en competencia.