Revista de la Construcción. Journal of Construction
Analysis of the use of cupola furnace slags, green sand and reclaimed asphalt pavement in asphalt concrete mixtures for low intensity traffic
Hormigón bituminoso compuesto por escoria de horno de cubilote, arenas verdes y material fresado para tráfico de baja intensidad
Author
Vega-Zamanillo, Ángel
Calzada-Pérez, Miguel Ángel
Lastra-González, Pedro
Indacoechea-Vega, Irune
Fernández-Ortega, José Ángel
Full text
http://revistadelaconstruccion.uc.cl/index.php/RDLC/article/view/1313410.7764/RDLC.16.2.229
Abstract
This paper presents the performance of different types of asphalt mixtures containing reclaimed asphalt pavement (RAP) and industrial by-products such as cupola furnace slags and green sands. In this study, conventional bitumen is employed as binding material while limestone is used as natural aggregate. The Marshall method has been used for designing the asphalt mixtures and voids percentage while water sensitivity and wheel tracking tests have been carried out to evaluate the mixtures performance. Although the only natural aggregate is limestone, and this significantly hinders the performance of these mixtures, laboratory results show that they can be successfully employed in the construction of low traffic intensity roads as binder course. Este artículo recoge el rendimiento de diferentes tipos de hormigón bituminoso fabricados con material fresado y residuos industriales: escoria de horno de cubilote y arenas verdes de moldeo. El árido natural empleado es calizo y el ligante es un betún convencional 50/70. Las dosificaciones se han realizado utilizando el método Marshall, los ensayos mecánicos efectuados sobre las mezclas son los requeridos por la normativa española: porcentaje de huecos, sensibilidad al agua y ensayo de rodadura. Aunque la utilización de caliza como único árido natural penaliza el rendimiento de estas mezclas, los resultados han mostrado que pueden llegar a ser viables para capas intermedias de pavimentos de baja intensidad de tráfico.