Educational Project to Improve Problem-Based Learning in Architectural Construction Courses Using Active and Co-operative Techniques
Proyecto Docente para la mejora del aprendizaje de la Construcción Arquitectónica basada en problemas con técnicas activas y cooperativas
Author
Pons-Valladares, Oriol
González-Barroso, José M.
López-Olivares, Rafael
Arias, Iván
Abstract
This article presents a Project for Teaching Innovation (PTI) for the improvement of teaching practices in the Construction 1 course at the Architecture School of Barcelona (ETSAB). Since the 1980s this course has successfully made use of Problem-Basic Learning (PBL); however over the last ten years, various learning problems have arisen and become endemic. This PTI has been designed and implemented with the intention of solving this situation, and has been evaluated to determine the viability of its application. This design has been developed by the teaching team and assessed by experts from the University, which has consisted of drawing up strategies for improving each one of the identified problems. These strategies consist of incorporating new activities, and active and co-operative learning techniques. For the purposes of evaluation, indicators were designed to control the functioning of each strategy, to collect and analyse data for each indicator, and to draw conclusions. To summarise, this project has provided a means to start resolving the problems faced by the Construction 1 PBL and, at the same time, has created knowledge about the success of the techniques, activities and indicators used in this PTI which may be of use to future teaching projects. Este artículo presenta un Proyecto de Innovación Docente (PID) para la mejora de las prácticas de la asignatura Construcción 1 de la Escuela de Arquitectura de Barcelona (ETSAB). Esta asignatura ya incorporaba exitosamente Problem-Basic Learning (PBL) en los años 1980 pero desde los últimos 10 años se han detectado problemas de aprendizaje y se han convertido en endémicos. Con el objetivo de mejorar esta problemática se diseñó e implantó este PID, el cual también se evaluó para determinar la viabilidad de su aplicación. El diseño se realizó por parte del equipo docente con el asesoramiento de expertos de la Universidad. Consistió en construir estrategias de mejora de cada uno de los problemas. Las estrategias consistían en incorporar nuevas actividades y técnicas de aprendizaje activo y cooperativo. Para su evaluación se diseñaron indicadores para: controlar el funcionamiento de cada estrategia, recoger datos de los indicadores, analizarlas y llegar a conclusiones. En resumen, este proyecto ha permitido empezar a resolver los problemas que tenía el PBL de Construcción 1 y, al mismo tiempo, se han adquirido conocimientos sobre la idoneidad de las técnicas, actividades e indicadores de este PID que pueden ser útiles para futuros proyectos docentes.