Show simple item record

Baremación del Cuestionario de Madurez Neuropsicológica Escolar en niños residentes en Boyacá-Colombia

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorChinome Torres, Julian
dc.creatorRodríguez Barreto, Lucía
dc.creatorPineda-Roa, Carlos
dc.date2020-04-29
dc.date.accessioned2020-05-29T12:54:19Z
dc.date.available2020-05-29T12:54:19Z
dc.identifierhttp://teps.cl/index.php/teps/article/view/272
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/136381
dc.descriptionThe objective of this study was to analyze the psychometric properties and obtain the scales for the Boyacá Colombia population of the School Neuropsychological Maturity Questionnaire CUMANES. A descriptive quantitative study of psychometric character was carried out, 400 school children were evaluated, with ages between 7 and 11 years, M = 8,94 and SD = 1,812 years. To quantify the internal consistency, Cronbach's Alpha and McDonald's Omega were estimated obtaining acceptable scores. To identify the internal structure of the test, Exploratory Factor Analysis was implemented, which suggests a dimension of the construct and confirmatory factor analysis allowed to show good adjustment of the found factor. No statistically significant differences were found by the sex variable but by age. More research is needed in the Latin American population to corroborate possible cultural differences in the execution of the subtests of CUMANES. Finally, scales are presented for Colombian students according to age.en-US
dc.descriptionEl objetivo del presente trabajo fue analizar las propiedades psicométricas y obtener los baremos para población Boyacá Colombia del Cuestionario de Madurez Neuropsicológica Escolar CUMANES. Se realizó un estudio descriptivo cuantitativo de carácter psicométrico, se evaluaron 400 niños escolarizados, con edades entre 7 y 11 años, M=8,94 y DE= 1,812 años. Para cuantificar la consistencia interna se estimó Alfa de Cronbach y Omega de McDonald obteniendo puntuaciones aceptables. Para identificar la estructura interna de la prueba se implementó Análisis Factorial Exploratorio el cual sugiere una dimensión del constructo y Análisis Factorial Confirmatorio permitió evidenciar buen ajuste del factor encontrado. No se hallaron diferencias estadísticamente significativas mediante la variable sexo pero si por edad. Se requieren más investigaciones en población latinoamericana que corroboren posibles diferencias culturales en la ejecución de las subpruebas del CUMANES. Finalmente, se presentan baremos para estudiantes colombianos según edad.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherTerapia Psicológicaen-US
dc.publisherTerapia Psicológicaes-ES
dc.relationhttp://teps.cl/index.php/teps/article/view/272/322
dc.rightsCopyright (c) 2020 Terapia Psicológicaes-ES
dc.sourceTerapia Psicológica; Vol. 38, Núm. 1 (2020); 85-101en-US
dc.sourceTerapia Psicológica; Vol. 38, Núm. 1 (2020); 85-101es-ES
dc.source0718-4808
dc.source0716-6184
dc.subjectNeuropsychology; child development; validation studyen-US
dc.subjectNeuropsicología; desarrollo infantil; estudios de validaciónes-ES
dc.titleScales of Neuropsychological Maturity Questionnaire in children living in Boyacá-Colombiaen-US
dc.titleBaremación del Cuestionario de Madurez Neuropsicológica Escolar en niños residentes en Boyacá-Colombiaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record