Show simple item record

Validación del cuestionario de hábitos de vida (LIFE-H) para evaluar la participación de niños/as y jóvenes con Parálisis Cerebral en Chile

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorPérez-Salas, Claudia
dc.creatorCobo-Rendón, Rubia
dc.creatorHerrera, Constanza
dc.creatorBustos, Claudio
dc.creatorCandia, Jessica
dc.date2019-08-19
dc.date.accessioned2020-05-29T12:54:21Z
dc.date.available2020-05-29T12:54:21Z
dc.identifierhttp://teps.cl/index.php/teps/article/view/251
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/136384
dc.descriptionParticipation is a human right that must be guaranteed. However, various physical and social restrictions make it difficult for people with neurological conditions to participate in their community. Many Latin American countries do not have validated instruments to analyze the participation of these groups. The present investigation used an instrumental design to evaluate the psychometric properties of the Life Habits Assessment Questionnaire (LIFE-H) in a sample of 123 people with cerebral palsy between 9 and 21 years old (M = 14.14; DE = 2.89). Adequate internal consistency indices were detected. The two-dimensional structure proposed by the authors was not replicated through confirmatory factor analysis. However, the exploratory factor analysis of the data evidenced a general factor that explained 69.55 % of the variance. It is concluded that LIFE-H is an ideal instrument for the study of participation as a global construct in this population.en-US
dc.descriptionLa participación es un derecho humano que debe ser garantizado. No obstante, variadas restricciones físicas y sociales dificultan el involucramiento de las personas con condiciones neurológicas en su comunidad. Muchos países de Latinoamérica no cuentan con instrumentos validados que permitan analizar la participación de estos grupos. Por esta razón, a través de un diseño instrumental esta investigación evalúa las propiedades psicométricas del cuestionario de hábitos de vida (LIFE-H) en una muestra de 123 personas con parálisis cerebral entre 9 y 21 años (M = 14.14; DE = 2.89). Se detectaron adecuados índices de consistencia interna. No se replicó la estructura de dos dimensiones mediante análisis factorial confirmatorio. Sin embargo, el análisis factorial exploratorio de los datos evidenció un factor general que explicó el 69.55 % de la varianza. Se concluye que el LIFE-H es un instrumento idóneo para el estudio de la participación como un constructo global en esta población.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherTerapia Psicológicaen-US
dc.publisherTerapia Psicológicaes-ES
dc.relationhttp://teps.cl/index.php/teps/article/view/251/305
dc.rightsCopyright (c) 2019 Terapia Psicológicaes-ES
dc.sourceTerapia Psicológica; Vol. 37, Núm. 2 (2019); 104-115en-US
dc.sourceTerapia Psicológica; Vol. 37, Núm. 2 (2019); 104-115es-ES
dc.source0718-4808
dc.source0716-6184
dc.subjectValidity; participation; LIFE-H; quality of life; cerebral palsyen-US
dc.subjectValidación; participación; LIFE-H; calidad de vida; parálisis cerebrales-ES
dc.titleValidation of Life Habits Assessment Questionnaire (LIFE-H) to assess participation of children and young people with Cerebral Palsy in Chileen-US
dc.titleValidación del cuestionario de hábitos de vida (LIFE-H) para evaluar la participación de niños/as y jóvenes con Parálisis Cerebral en Chilees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record