Beliefs and attitudes towards educated varieties of contemporary spanish: the PRECAVES XXIProject
Creencias y actitudes hacia las variedades cultas del español actual: el proyecto PRECAVES XXI; 
; 
Author
Cestero, María M.
Paredes, Florentino
Abstract
The description of linguistic variety and the explanation of why it exists are two of the main goals of sociolinguistics. To achieve those goals sociolinguistics sets itself the task of analysing the beliefs and attitudes people have towards language uses as well as how linguistic varieties are perceived and reacted to. In 2013, the Proyecto para el estudio de creencias y actitudes hacia variedades del español en el siglo XXI (PRECAVES XXI [Project for the study of beliefs and attitudes regarding varieties of Spanish in the 21st century]) came into being with a view to gathering empirical data related to those issues. It is a pan-Hispanic project in which coordinated teams from all over the world take part in researching the perception of educated varieties  of  Spanish  with  the  aid  of  a  survey  based  mainly  on  the  matched guise technique. By way of theoretical and methodological framework for the project and, therefore, of the studies comprising this monograph, this article introduces the theoretical grounding of the PRECAVES XXI project and the methodological procedures devised and employed to carry out the research. It also introduces the plan of the monographic volume and offers some preliminary comparison of the information gathered in the areas studied. Describir la variación lingüística y explicar la razón de su existencia son dos de los principales objetivos de la sociolingüística, para cuyo logro  propone  analizar  las  creencias  y  actitudes  de  los  individuos hacia  los  usos  lingüísticos  y  la  percepción  de  las  variedades  lingüísticas y los comportamientos hacia ellas (López Morales 1989, Moreno  Fernández  2012,  Martín  Butragueño  2014).  Con  objeto  de aportar datos empíricos relativos a estas dimensiones, nació en 2013  el  Proyecto para el estudio de creencias y actitudes hacia variedades del español en el siglo XXI  (PRECAVES-XXI) (Cestero y  Paredes  2015a),  un  proyecto  panhispánico  en  el  que  participan  coordinadamente  equipos  de  gran  parte  del  dominio  lingüístico.Para correspondencia, dirigirse a: Ana M. Cestero (anam.cestero@uah.es ), Universidad de Alcalá, España. Colegio San José de Caracciolos C/ Trinidad 5, 28801 – Alcalá de Henares (Madrid – España). Teléfono: +34 918854422.
Para  correspondencia,  dirigirse  a:  Florentino  Paredes  (florentino.paredes@uah.es), Universidad de Alcalá. Colegio San José de Caracciolos C/ Trinidad 5, 28801 – Alcalá de Henares (Madrid – España). Teléfono: +34 918854481.