• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Boletin de Filología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Boletin de Filología
  • View Item

The meaning of the preposition ‘de’: a cognitive-prototype focus

El significado de la preposición ‘de’: un enfoque cognitivo-prototípico

Author
Funes, María Soledad

Full text
https://boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/view/22557
Abstract
The lexical nature of the preposition ‘de' has not always beenrecognized duly. This is because prepositions cannot workindependently and also because of the variety of meanings that theyconvey. In view of this theoretical gap, the present study -in linewith the Prototypical-Cognitive Approach (Lakoff 1987, Langacker1987, 1991, Hopper 1988, Geeraerts 2007, among others)- formulatesthe following hypotheses: a) the different semantic values of thepreposition ‘de' (in nominal constructions) are systematicallyorganized and constitute a polysemous item; b) the polysemous item‘de' is characterized by being organized (1) by a radial structure(Lakoff 1987), (2) on the basis of the idealized cognitive modelof ‘reference point' (Langacker 1991); and (3) through Taylor's(1995) attributes for possessive use, which is its prototypicalmeaning. Finally, the constructions with ‘de' which deviate from theprototypical values maintain a semantico-pragmatic relationship withthem by means of the notion of ‘family resemblance' (Wittgenstein1988[1953]; Lakoff 1987). This resemblance relationship includesboth the loss and addition of attributes not present within theprototypical area. In order to test hypotheses, different examples of thesemantic extensions derived from the central meaning of possessionwere analysed qualitatively. The data being described was selectedfrom an oral corpus of Buenos Aires Spanish.    
 
El carácter léxico de la preposición ‘de' no siempre ha sidoreconocido debidamente por cuanto las preposiciones no puedenfuncionar independientemente y por la variedad de significadosque se les atribuye. Considerando este vacío teórico, el presentetrabajo, enmarcado en el Enfoque Cognitivo-Prototípico (Lakoff1987; Langacker 1987, 1991; Hopper 1988; Geeraerts 2007; entreotros), plantea las siguientes hipótesis: a) los distintos valoressemánticos de la preposición ‘de' (en construcciones adnominales)están organizados sistemáticamente y configuran un ítem polisémico;b) el ítem polisémico ‘de' se caracteriza por organizarse (1)mediante una estructura de categoría radial (Lakoff 1987), (2) sobrela base del modelo cognitivo idealizado del punto de referencia(Langacker 1991) y (3) a partir de los atributos de Taylor (1995)para el uso posesivo, que es el uso prototípico; c) finalmente, lasconstrucciones con ‘de' que se alejan del valor prototípico siguenguardando relación semántico-pragmática con este por ‘semejanzade familia' (Wittgenstein 1988[1953]; Lakoff 1987). Esta relación desemejanza contempla tanto la pérdida como el agregado de atributosno presentes en la zona prototípica. Para demostrar estas hipótesis,se analizaron cualitativamente diversos ejemplos de las extensionessemánticas surgidas del sentido central de posesión. Los ejemplosfueron seleccionados de un corpus oral del español de Buenos Aires.    
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB