Show simple item record

La beca Guggenheim, las credenciales norteamericanas y la arquitectura euríndica. Una aproximación al epistolario inédito de Ángel Guido a Ricardo Rojas (1925-1955)

dc.creatorAntequera, María Florencia
dc.date2020-04-27
dc.identifierhttps://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/palimpsesto/article/view/4300
dc.identifier10.35588/pa.v10i17.4300
dc.descriptionThis paper puts attention on the collected letters that Angel Guido (Rosario, 1896-1960) and Ricardo Rojas (San Miguel de Tucumán 1882 - Buenos Aires 1957) exchanged between 1931 and 1933 as regards the prestigious Guggenheim Fellowship granted to the rosarino architect and the consequent travel to the United States, a meridian fact in his intellectual itinerary. So, we intend to interrogate a writing practice along with his ideological interventions through the autobiographical continent (Antières y Dabbadie, 2019) or laboratory of ideas (Maíz, 2018) that conforms this selection of papers belonging to a major collection of unpublished letters (1925-1955). To say on other terms, we intend to map the interaction of individual matters (which was the architect´s purpose after the Fellowship? which were the changes in his intellectual horizon? which thoughts were put into movement in his professional project during the American travel?) within a wider context where the leading question was the search for an American architecture, emancipated and with “Eurindica” source.en-US
dc.descriptionEsta comunicación busca atender a la correspondencia que Ángel Guido (Rosario, 1896-1960) y Ricardo Rojas (San Miguel de Tucumán, 1882- Buenos Aires, 1957) trocaron entre 1931 y 1933, en torno al hecho meridiano que significó, para el itinerario intelectual del arquitecto rosarino, el obtener la prestigiosa beca Guggenheim y, consecuentemente, viajar a EEUU. Se trata entonces de interrogar una práctica de escritura junto a sus intervenciones ideológicas, a través de ese continente autobiográfico (Antières y Dabbadie, 2019) o laboratorio de ideas (Maíz, 2018), que conforma esta selección de piezas pertenecientes al conjunto mayor del epistolario inédito (1925-1955). Para decirlo en otros términos, procuramos cartografiar la articulación de lo individual –qué buscaba el arquitecto con la obtención de la beca, qué cambió en su horizonte intelectual, cuáles son los resortes que se mueven en su proyección profesional con el viaje a EEUU– con un plafón más abarcativo donde la pregunta por una arquitectura americana, emancipada y de extracción euríndica se constituía en rectora.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Humanidades. Universidad de Santiago de Chilees-ES
dc.relationhttps://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/palimpsesto/article/view/4300/26003449
dc.sourcePalimpsesto; Vol 10 No 17 (2020): Dossier: Episodes of Latin American Literary History from Intellectual Networks and Archivesen-US
dc.sourcePalimpsesto; Vol. 10 Núm. 17 (2020): Dossier: Episodios de la historia literaria de América Latina a partir de redes intelectuales y archivoses-ES
dc.source0718-5898
dc.source10.35588/pa.v10i17
dc.titleGuggenheim Fellowship, American credentials and “Eurindica” Architecture. An approach to the unpublished collected letters between Angel Guido and Ricardo Rojas (1925-1955)en-US
dc.titleLa beca Guggenheim, las credenciales norteamericanas y la arquitectura euríndica. Una aproximación al epistolario inédito de Ángel Guido a Ricardo Rojas (1925-1955)es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record