Archive and Canon. Visibility Lettered Strategies in Latin America
Archivo y canon. Estrategias de visibilidad letrada en América Latina
Author
Maíz, Claudio
Full text
https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/palimpsesto/article/view/431010.35588/pa.v10i17.4310
Abstract
In this text we deal with an essay-novel by the Puerto Rican writer, Eduardo Lalo, entitled The Invisible Countries. In order to read the plurality of meanings of this work, we have resorted to a metaphorical use of the archive concept. In order to reach that metaphorical level it has been necessary to take a tour of other ways of conceiving the archive and the various functions that have had in different spaces. We deal with a set consisting of seeing, knowing and power that affects the culture of eccentric countries. Visibility or invisibility is not a simple physical issue that gets intensely involved with the indicated triad. Lalo tries to oppose the increasing invisibility of the "minor" countries a vanishing point that makes geographical eccentricity an advantage by configuring a new place of writing, that is, the interstitium that the West leaves as a result of its blindness for everything that is not canonically his own. Nos ocupamos en este texto de un ensayo-novela del escritor portorriqueño, Eduardo Lalo, titulada Los países invisibles. Para poder realizar una lectura de la pluralidad de sentidos de esta obra, hemos recurrido a un uso metafórico del concepto archivo. A fin de alcanzar ese nivel metafórico ha sido necesario realizar un recorrido por otros modos de concebir el archivo y las diversas funciones que ha tenido en distintos espacios. Nos ocupamos de un conjunto compuesto por el ver, saber y poder que afecta la cultura de países excéntricos. La visibilidad o invisibilidad no es una sencilla cuestión física sino que se involucra de manera intensa con la tríada señalada. Lalo intenta oponer a la creciente invisibilidad de países “menores” un punto de fuga que haga de la excentricidad geográfica una ventaja mediante la configuración de un nuevo lugar de la escritura, esto es, el intersticio que el occidente deja como consecuencia de su ceguera para todo aquello que no le es canónicamente propio.