• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Boletin de Filología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Boletin de Filología
  • View Item

Bello y las “escrituras disciplinarias”: diccionarios, gramáticas, ortografías

Bello and ‘Disciplinary Texts’: Dictionaries, Grammars, Orthographies

Author
Velleman, Barry L.

Full text
https://boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/view/32440
Abstract
Los diccionarios y las gramáticas representan herramientas de planificación lingüística, y, junto con las constituciones y los manuales de urbanidad, son “escrituras disciplinarias” (González Stephan 1995). La “etnortografía”, subdisciplina de la glotopolítica, es otra variedad de “escritura disciplinaria”, puesto que las iniciativas de reforma ortográfica pueden reflejar y promover determinadas ideologías políticas, culturales y religiosas (Calero Vaquera 2010).En sus propuestas destinadas a simplificar la ortografía castellana,Andrés Bello (1781-1865) y Domingo Sarmiento (1811-1888)son representantes de diversas orientaciones etnortográficas. Se interpreta a Bello como figura esencial del cultivo de la cultura latinoamericana poscolonial desde la perspectiva del modelo de los llamados “nacionalismos entrelazados”.
 
Dictionaries and grammars represent tools of language planning and, along with constitutions and etiquette guides, are “disciplinary texts” (González Stephan 1995). “Ethno-orthography”, a sub-discipline of glottopolitics, is another kind of “disciplinary text”, since orthographic reform initiatives may reflect and promote particular political, cultural, and religious ideologies (Calero Vaquera 2010). In their proposals designed to simplify Spanish spelling, Andrés Bello (1781-1865) and Domingo Sarmiento (1811-1888) are representatives of differing ethno-orthographic orientations. Bello is seen as an essential figure in the cultivation of Spanish American post-colonial culture from the perspective of the model known as “interlocking nationalisms”.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB