• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Magallanes
  • Sophia Austral
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Magallanes
  • Sophia Austral
  • View Item

Special access programs of pedagogy careers: Their characteristics in Chile’s State Universities

Programas de acceso especial a las carreras de pedagogía: Sus características en las Universidades del Estado de Chile

Author
Hormazábal González, Nicolás Alejandro

Abricot Marchant, Nicole

Oyarzo Vargas, Karen

Alvarado Arteaga, Marlene

Bravo Tobar, Carolina

Full text
http://www.sophiaaustral.cl/index.php/shopiaaustral/article/view/298
Abstract
Since 2016 the Chilean legal framework establishes specific exigencies for attracting students to teaching career programs, one of them is through Training and Special Access Programs to Teaching Careers. Even though most universities have implemented programs accomplishing this role, these have been created within a wide range of perspectives and a lack of precision in what respects to their similarities and differences. This paper aims to characterise these Access Program of Public Universities. The main results of the study show a broad diversity of purposes, training models as well as accompanying mechanisms developed for the training stage. However, there are two main trends of the programs: those with a focus on writing and numeracy academic capabilities, and others have a focus on identifying pedagogic vocation and teachers’ social role. By considering the cohesion between their purposes and methodological designs findings allow orienting a continuing improvement of Access Programs, together with defining particular orientations for the creation and implementation of the programs in other higher education institutions
 
Desde el año 2016 la normativa legal chilena establece exigencias específicas para la selección de estudiantes a las carreras de pedagogía, siendo una el ingreso a través de Programas de Preparación y Acceso Especial. La mayoría de las universidades ha definido Programas que cumplen con ese rol, sin embargo, han sido elaborados en diversas perspectivas y con poca claridad respecto de sus consistencias y divergencias. Este artículo pretende caracterizar dichos Programas en las Universidades del Estado. Los resultados del estudio demuestran diversidad de propósitos, modelos de formación y mecanismos de acompañamiento durante la etapa formativa, identificándose dos tendencias generales: capacidades académicas de escritura y matemática, y la identificación de la vocación pedagógica y rol docente en la sociedad. Los hallazgos permiten el progreso de los Programas, considerando la coherencia entre propósitos y diseños metodológicos, además de definir orientaciones para la creación e implementación en otras instituciones de Educación Superior.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB