Beliefs and attitudes of young university students from the centre and north of spain towards educated varieties of Spanish
Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios del centro-norte de España hacia las variedades cultas del español;
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Author
Cestero, Ana M.
Paredes, Florentino
Abstract
The description of linguistic variety and the explanation of why it exists are two of the main goals of sociolinguistics. To achieve those goals sociolinguistics sets itself the task of analysing the beliefs and attitudes people have towards language uses as well as how linguistic varieties are perceived and reacted to. In 2013, the Proyecto para el estudio de creencias y actitudes hacia variedades del español en el siglo XXI (PRECAVES XXI [Project for the study of beliefs and attitudes regarding varieties of Spanish in the 21st century]) came into being with a view to gathering empirical data related to those issues. It is a pan-Hispanic project in which coordinated teams from all over the world take part in researching the perception of educated varieties of Spanish with the aid of a survey based mainly on the matched guise technique. By way of theoretical and methodological framework for the project and, therefore, of the studies comprising this monograph, this article introduces the theoretical grounding of the PRECAVES XXI project and the methodological procedures devised and employed to carry out the research. It also introduces the plan of the monographic volume and offers some preliminary comparison of the information gathered in the areas studied. En este artículo se presentan los resultados sobre las creencias y actitudes que los jóvenes universitarios del centro-norte peninsular tienen en relación con las variedades cultas del español. En concreto, se analizan la creencia sobre la existencia de un modelo de español y la percepción y actitudes hacia el dialecto propio y hacia el resto de dialectos. La muestra seleccionada se compone de 204 sujetos informantes, a los que se ha aplicado la encuesta prevista en la metodología del proyecto PRECAVES XXI. Entre los resultados obtenidos, destaca que los universitarios españoles del área centro-septentrional a) valoran positivamente todas las variedades analizadas, especialmente en el componente afectivo; b) en la valoración directa, reconocen y valoran más la variedad rioplatense, aparte de la propia, mientras que en el extremo contrario se sitúan las variedades chilena y andina; y c) mantienen mayoritariamente la creencia de que existe un modelo de español, que se sitúa en el español hablado en el área central o septentrional de España