Official Imaginary and Cultural Places in Chile: Reflections on the Niemeyer case
Imaginación oficial y espacios culturales en Chile: Reflexiones en torno al caso Niemeyer
Author
van-Diest, Camila
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/91110.4206/rev.austral.cienc.soc.2014.n26-05
Abstract
In 2007, the city of Valparaiso (Chile) received a donation from the Brazilian architect Oscar Niemeyer. It was a blueprint for a cultural centre, planned to be built on the grounds of the "Former prison cultural park". However, the project never succed to be implemented, opening a long debate within the Chilean public sphere. The striking contrast between the project's architectural style and the city's architectural characteristics and the neglect of the opinion of local communities and grassroots organizations, were denounced from the start by the actors involved. On the other hand, it was expected that the brainchild of the renowned architect would simbolically legitimise the city, encourage tourism and revitalise its economy. Taking into account the urban marketing dynamics involved in Valparaíso, the aim of this work is to analyze how the official promotion of the cultural center conceived by Oscar Niemeyer is related with an underlying paradigm of the concertacionist conception of culture. El año 2007, la ciudad de Valparaíso recibe un regalo del arquitecto brasileño Oscar Niemeyer. Se trataba de un boceto de un centro cultural para ser construido en los terrenos del Parque Cultural Ex Cárcel de Valparaíso. Aunque el proyecto nunca llegó a ser implementado, abrió un importante debate en la esfera pública chilena. El fuerte contraste entre el estilo arquitectónico del proyecto y las características de la ciudad, así como la escasa incorporación de la opinión de la comunidad y las organizaciones locales, fueron denunciadas desde el comienzo por los actores involucrados. Por otro lado, se esperaba que la obra del renombrado arquitecto legitimara simbólicamente la ciudad, favoreciendo el turismo y revitalizando la economía. Tomando en cuenta las lógicas de marketing urbano que afectan Valparaíso, el objetivo de este trabajo es analizar de qué modo la promoción oficial del centro cultural concebido por Oscar Niemeyer se relaciona con un paradigma implícito en la concepción concertacionista de la cultura.