Show simple item record

La representación visual del movimiento estudiantil chileno en la prensa establecida y alternativa nacional: Un análisis multimodal

dc.creatorPérez-Arredondo, Carolina
dc.date2017-12-10
dc.date.accessioned2020-07-09T21:21:21Z
dc.date.available2020-07-09T21:21:21Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/862
dc.identifier10.4206/rev.austral.cienc.soc.2016.n30-01
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/139363
dc.descriptionThis paper examines how the Chilean students' movement was visually constructed in traditional and alternative media during one of the most violent and repressive demonstrations in August, 2011 (Vera 2012). My corpus is comprised by images taken from articles which covered this demonstration, which are analysed in light of Kress and van Leeuwen's (2006) visual grammar, complemented with van Leeuwen's (2008) Social Actor Approach. Likewise, I complemented this analysis by applying a corpus-assisted approach (Baker 2006; Baker et al. 2011) to the articles from the textual corpus. Results unveil how images and text work together to delegitimize specific social actors: the agency represented in these images intensifies linguistic strategies such as criminalization, collectivisation, and exclusion. The strategies used by established media reinforce a narrative construction based on the criminalization of social actors challenging the status quo, perpetuating the exclusion of the discourse proposed by social movements in the established media.en-US
dc.descriptionEste artículo analiza la construcción visual del movimiento estudiantil en la prensa tradicional y digital del 4 de agosto de 2011. Se considera esta protesta en particular puesto que se efectúo una represión particularmente notoria (Vera 2012). El corpus de estudio corresponde a imágenes extraídas de artículos que cubrieron esta manifestación, las cuales fueron analizadas bajo el marco propuesto por Kress y van Leeuwen (2006), complementado con el enfoque de Actores Sociales de van Leeuwen (2008) y un breve análisis auxiliar del corpus textual (Baker 2006; Baker et al. 2011). Los resultados evidencian cómo opera la deslegitimación entre texto e imágenes: la agentividad reflejada en las imágenes intensifica las estrategias lingüísticas de deslegitimación tales como criminalización, colectivización y exclusión. En este sentido, las estrategias utilizadas por los medios de comunicación refuerzan narrativas basadas en el conflicto y perpetúan la exclusión del discurso de los movimientos sociales en la prensa tradicional.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Austral de Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/862/874
dc.rightsDerechos de autor 2016 Revista Austral de Ciencias Socialeses-ES
dc.sourceRevista Austral de Ciencias Sociales; Núm. 30 (2016); 5-26en-US
dc.sourceRevista Austral de Ciencias Sociales; Núm. 30 (2016); 5-26es-ES
dc.source0718-1795
dc.source0717-3202
dc.titleThe visual representation of the Chilean students' movement in the national established and alternative press: A multimodal analysisen-US
dc.titleLa representación visual del movimiento estudiantil chileno en la prensa establecida y alternativa nacional: Un análisis multimodales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record