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Historical development and emergent legality: symbolic spatiality in Santa Maria, Catamarca, (Argentina)

Devenir histórico y juridicidad emergente: espacialidad simbólica en Santa María (Argentina)

Author
Martínez, Bárbara

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/921
10.4206/rev.austral.cienc.soc.2013.n25-04
Abstract
In this article I explore the categories of otherness and space discontinuities in the cemeteries in the towns of Santa María, Lampacito and San José, in Santa María Department, Catamarca, Argentina, as a result of historical development and innovations in the Christian normative. Emphasizing on the articulations in the social practice, sociological categories and dead taxonomies, I analyze the way how the recent space homogenization is understood in terms of alliances between sectors holding the local power in a context wherein many people see themselves receiving unequal treatment from the Church. Therefore, I propose the existence of a connection quite relational rather than absolute between representations about the living and dead societies. In this work two types of sources are related: my own ethnography and the versions of the Code of Canon Law edited in 1917 and 1983.
 
En este artículo exploro las categorías de alteridad y las discontinuidades en el espacio de los cementerios de Santa María, Lampacito y San José, en el Departamento de Santa María, Catamarca, Argentina, como producto del devenir histórico y de innovaciones en la normativa cristiana. Enfatizando en las articulaciones entre la práctica social, las categorías sociológicas y las taxonomías sobre los muertos, analizo cómo la reciente homogeneización del espacio es interpretada en términos de alianzas entre los sectores que detentan el poder local, en un contexto donde buena parte de las personas se ven a sí mismas recibiendo un trato desigual por parte de la Iglesia. Por ello, propongo la existencia de una vinculación, más relacional que absoluta, entre las representaciones acerca de la sociedad de los vivos y la de los muertos. En el trabajo relaciono dos tipos de fuentes: mi propia etnografía y las versiones del Código de Derecho Canónico editadas en 1917 y 1983.
 
Metadata
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