• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Revista Austral de Ciencias Sociales
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Revista Austral de Ciencias Sociales
  • View Item

Agrarian Organizations and Educational Strategies (Pampean Region, Argentina, 1960 to 2017)

Entidades agrarias y estrategias educativas (Región pampeana, Argentina 1960 a 2017)

Author
Gutiérrez, Talía Violeta

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/6116
10.4206/rev.austral.cienc.soc.2020.n38-14
Abstract
Agrarian organizations in Argentina, from unions to cooperatives or otherwise, have historically been interested in carrying out training actions for their associates and their families or in approaching the formal educational system as a seedbed for future leaders or to train young people in these entities’ values and transmit them to the rest of society. In this article, we discuss and compare educational proposals from two organizations considered, although with different characteristics, “non-unionized” in Argentina –the Association of Argentine Cooperatives (ACA in Spanish) and the Argentine Association of Regional Consortiums of Agricultural Experimentation (AACREA in Spanish). By addressing their strategies, we will provide an understanding of relevant aspects of these organizations to assess the role they seek to assume in society. We will focus on the continuities, changes, differences and similarities of these entities’ actions as well as the possible reach of their contents and values into society, among other issues.
 
Las entidades agrarias de Argentina –ya sean gremiales, cooperativistas o de otro tipo- se han interesado históricamente en realizar acciones de capacitación para sus asociados y sus familias o de acercamiento al sistema educativo formal, como semillero para futuros dirigentes o de manera más general para formar a los más jóvenes en los valores que propician y de esa manera también transmitirlos al resto de la sociedad. Nos interesa en este artículo discutir y comparar las propuestas educativas de dos de las entidades consideradas “no gremiales”, aunque de características diferenciadas, la Asociación de Cooperativas Argentinas (ACA) y la Asociación Argentina de Consorcios Regionales de Experimentación Agrícola (AACREA). Abordar sus estrategias nos permitirá comprender mejor ciertos aspectos relevantes para entender el rol que pretenden asumir estas entidades en la sociedad. Se advertirán continuidades, cambios, diferencias y semejanzas sobre los destinatarios de las acciones, su posible alcance, los contenidos y valores que difunden, entre otras cuestiones.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB