• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Revista Austral de Ciencias Sociales
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Revista Austral de Ciencias Sociales
  • View Item

Youth, violence, and school: An analysis of the relationships among peer groups in two Argentinean High Schools

Jóvenes, violencia y escuela: un análisis de las relaciones entre grupos de pares en dos escuelas secundarias de la Argentina

Author
di Napoli, Pablo

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/936
10.4206/rev.austral.cienc.soc.2012.n23-02
Abstract
This paper aims at studying the symbolic construction of the definition of a "violent student" from the perspective of High School students within their school. Students' in-depth interviews were carried out in two urban and public High Schools in the Province of Buenos Aires, Argentina, by the end of the year 2009. This definition also includes certain forms of sociability among different peer groups, which transcend violent behavior. We conclude that factors such as physical appearance, school performance and values also contribute to build the perception of a "violent student". The adjective "violent" - used as a social stigma - becomes itself an action that violates and denies the subjectivity of the group under study.
 
En el presente artículo nos proponemos analizar la construcción simbólica de la figura de "alumno violento" que realizan los estudiantes secundarios al interior del ámbito educativo por medio del análisis de entrevistas en profundidad a estudiantes de dos escuelas secundarias urbanas de gestión estatal de la Provincia de Buenos Aires en Argentina a fines del año 2009. Dicha imagen configura ciertas formas de sociabilidad entre distintos grupos de pares que van más allá de los actos de violencia. La apariencia física, el rendimiento escolar y la moral son elementos que también la componen. La adjetivación de "violento", en tanto que estigma social, se transforma en sí mismo en un acto que violenta y niega la subjetividad del grupo nominado de esa forma.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB