• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Revista Austral de Ciencias Sociales
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Revista Austral de Ciencias Sociales
  • View Item

Childhood as an object of press discourse during the Chilean dictatorship (1973-1989)

Niñez como objeto del discurso de la prensa durante la dictadura chilena (1973-1989)

Author
Castillo, Patricia

Peña, Nicolás

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/1220
10.4206/rev.austral.cienc.soc.2017.n32-02
Abstract
This work falls within new studies on childhood from a micro-historical perspective, addressing a subject that has been set aside from traditional historiography: children. It seeks to identify the children’s imaginary built through the press (Diario La Tercera) during the military dictatorship, distinguishing the purposes for which the concepts related to childhood were used by the regime. A corpus of news articles (432) was used to analyze emerging discourses on chilhood. Six topics were identified and may be proposed as six dimensions to distinguish childhood. It is noted that childhood fulfills various roles as a topic of press over the dictatorship years, showing the subjective transformations of a period.
 
Este trabajo se enmarca en los denominados “nuevos estudios de la infancia”. Desde una perspectiva microhistórica se aborda un sujeto hasta ahora relegado de la historiografía tradicional: los niños y niñas. Se busca identificar el imaginario de los niños construido a través de la prensa (Diario La Tercera) durante la Dictadura Militar, distinguiendo los fines con los que los conceptos relacionados con la infancia fueron utilizados por el régimen. Se construyó un corpus de textos compuesto por unidades de información publicadas por este medio donde estuviera presente la infancia, desde 1973 a 1989, y se analizaron desde la perspectiva del análisis crítico de discurso (Van Dijk, 2000). Se identificaron seis tópicos que pueden ser propuestos como seis dimensiones para distinguir la infancia. Se observa como dicha categoría cumple diversos roles como tópico de prensa durante estos años, evidenciando las transformaciones subjetivas de un periodo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB