Imaginaries of the 2001 Crisis in Argentine Cinema. Film Analysis of Mercano el marciano
Imaginarios de la crisis de 2001 en el cine argentino. Análisis de la película Mercano el marciano
Author
Fenoll, Vicente
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/419710.4206/rev.austral.cienc.soc.2018.n35-06
Abstract
The 2001 crisis influences the imaginaries that circulate between the Argentine society and they are manifested in its cultural and media production. We start from the view that the imaginary is an incessant creation of figures and images that conform what we call social reality (Castoriadis 2007). The goal of this work is to find out how a certain social imaginary related to the crisis and the consequences of the implantation of the neoliberal system in Argentina are represented in animated cinema. Through an analysis of the discourse of the animated film Mercano el marciano (Juan Antín, 2002), we establish which elements of the crisis are problematized. Findings show that the discourse of the film contrasts with that offered in the New Argentine Cinema, because it uses a pedagogical and anti-establishment discourse that legitimizes subversive violence, pointing directly to the main culprits of the crisis. La crisis de 2001 influye en los imaginarios que circulan entre la sociedad argentina y se manifiestan en su producción cultural y mediática. Partimos de la base de que el imaginario es una creación incesante de figuras e imágenes que conforman lo que denominamos realidad social (Castoriadis 2007). El objetivo de este trabajo es averiguar cómo se representa en el cine animado cierto imaginario social relacionado con la crisis y con las consecuencias de la implantación del sistema neoliberal en Argentina. A partir del análisis del discurso de la película de animación Mercano el marciano (Juan Antín, 2002), establecemos qué elementos de la crisis se problematizan. Las conclusiones del trabajo señalan que el discurso de la película contrasta con el ofrecido en el Nuevo Cine Argentino, ya que emplea un discurso pedagógico y contestatario que legitima el uso subversivo de la fuerza, señalando directamente a los culpables de la crisis.