• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Revista Austral de Ciencias Sociales
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Revista Austral de Ciencias Sociales
  • View Item

School texts of History: the reproduction of racism against indigenous people in Chile

Textos escolares de Historia: la reproducción del racismo contra los pueblos indígenas en Chile

Author
Canales-Tapia, Pedro

Fernández-Alister, Matías

Rubio-Poblete, Ana

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/3561
10.4206/rev.austral.cienc.soc.2018.n34-10
Abstract
The present work focuses its analysis on the image of indigenous peoples and the sense of history transmitted by the Chilean school system, based on the analysis of school texts. We propose, in this sense, the existence of a political-conceptual framework, legitimized by the national state, in which the official agencies articulate working documents for the school-age population, referred to indigenous peoples, with a clear sense of omission, negation and racialization, as an expression of the modernizing influence of the Chilean political matrix. To achieve the research objectives, the methodology of the Critical discourse analysis formulated by Teun Van Dijk has been used, largely due to the critical explanatory framework offered by this research proposal, which is projected from the epistemological base granted by the Theory of the social representations.
 
El presente trabajo centra su análisis en la imagen de los pueblos indígenas y el sentido de la historia transmitido por el sistema escolar chileno, a partir del análisis de textos escolares. Proponemos, en este sentido, la existencia de un entramado político-conceptual, legitimado por el estado nacional, en el cual las agencias oficiales articulan documentos de trabajo para la población en edad escolar, referido a los pueblos indígenas, con un claro sentido de omisión, negación y racialización, como expresión del influjo modernizador de la matriz política chilena. Para lograr los objetivos de investigación, se ha empleado como metodología el Análisis crítico del discurso formulado por Teun Van Dijk, en gran medida por el marco explicativo crítico que ofrece esta propuesta de investigación, la cual se proyecta desde base epistemológica otorgada por la Teoría de las representaciones sociales.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB