The reproductive function of school at Araucanía, 1883-1910
La función reproductora de la escuela en la Araucanía, 1883-1910
dc.creator | Llanoavil-Llancavil, Daniel | |
dc.creator | Mansilla-Sepúlveda, Juan | |
dc.creator | Mieres-Chacaltana, Manuel | |
dc.creator | Montanares-Vargas, Elizabeth | |
dc.date | 2017-12-10 | |
dc.date.accessioned | 2020-07-09T21:21:39Z | |
dc.date.available | 2020-07-09T21:21:39Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/891 | |
dc.identifier | 10.4206/rev.austral.cienc.soc.2015.n28-07 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/139618 | |
dc.description | The inclusion of Araucanía to the Chilean territory did not bring with it the establishment of a harmonious coexistence between Mapuche people and the Chilean State. The process was marked by tensions and contradictions, which are reflected until our days. It was not exempt of physical and symbolic violence, which were the expression of a homogenizer attempt by the state, on the one hand, and on the other, the cultural resistance to the imposition of the dominant ethos. The School was an institution, which executed a function that was related with the reproduction of the hegemonic culture, and it worked as a power mechanism from the Chilean State and its ruling class, who searched for the incorporation of the native people from the Araucanía to the State Nation project. Nevertheless, mapuche people were able to restructure themselves in front of this power device and used it as a means for the redefinition of its own cultural identity. | en-US |
dc.description | La incorporación de La Araucanía al territorio chileno no trajo consigo el establecimiento de una convivencia armónica entre el mapuche y el Estado chileno. Ésta estuvo marcada por tensiones y contradicciones, que se proyectan hasta nuestros días, y no estuvo exenta de violencia física y simbólica, expresión del intento homogeneizador del Estado, por una parte, y de la resistencia cultural frente a la imposición del ethos dominante, por otra. La escuela fue una institución que desempeñó funciones de reproducción de la cultura hegemónica, y actuó como un dispositivo de poder del Estado chileno y su clase dirigente, que buscó la incorporación del indígena de La Araucanía al proyecto de Estado Nación. Sin embargo, el mapuche fue capaz de reestructurarse frente a este dispositivo y usarlo como un medio para la resignificación de su propia identidad cultural. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Austral de Chile | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/891/903 | |
dc.rights | Derechos de autor 2015 Revista Austral de Ciencias Sociales | es-ES |
dc.source | Revista Austral de Ciencias Sociales; Núm. 28 (2015); 117-135 | en-US |
dc.source | Revista Austral de Ciencias Sociales; Núm. 28 (2015); 117-135 | es-ES |
dc.source | 0718-1795 | |
dc.source | 0717-3202 | |
dc.title | The reproductive function of school at Araucanía, 1883-1910 | en-US |
dc.title | La función reproductora de la escuela en la Araucanía, 1883-1910 | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
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Revista Austral de Ciencias Sociales
[0-9]{4}