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La función reproductora de la escuela en la Araucanía, 1883-1910

dc.creatorLlanoavil-Llancavil, Daniel
dc.creatorMansilla-Sepúlveda, Juan
dc.creatorMieres-Chacaltana, Manuel
dc.creatorMontanares-Vargas, Elizabeth
dc.date2017-12-10
dc.date.accessioned2020-07-09T21:21:39Z
dc.date.available2020-07-09T21:21:39Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/891
dc.identifier10.4206/rev.austral.cienc.soc.2015.n28-07
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/139618
dc.descriptionThe inclusion of Araucanía to the Chilean territory did not bring with it the establishment of a harmonious coexistence between Mapuche people and the Chilean State. The process was marked by tensions and contradictions, which are reflected until our days. It was not exempt of physical and symbolic violence, which were the expression of a homogenizer attempt by the state, on the one hand, and on the other, the cultural resistance to the imposition of the dominant ethos. The School was an institution, which executed a function that was related with the reproduction of the hegemonic culture, and it worked as a power mechanism from the Chilean State and its ruling class, who searched for the incorporation of the native people from the Araucanía to the State Nation project. Nevertheless, mapuche people were able to restructure themselves in front of this power device and used it as a means for the redefinition of its own cultural identity.en-US
dc.descriptionLa incorporación de La Araucanía al territorio chileno no trajo consigo el establecimiento de una convivencia armónica entre el mapuche y el Estado chileno. Ésta estuvo marcada por tensiones y contradicciones, que se proyectan hasta nuestros días, y no estuvo exenta de violencia física y simbólica, expresión del intento homogeneizador del Estado, por una parte, y de la resistencia cultural frente a la imposición del ethos dominante, por otra. La escuela fue una institución que desempeñó funciones de reproducción de la cultura hegemónica, y actuó como un dispositivo de poder del Estado chileno y su clase dirigente, que buscó la incorporación del indígena de La Araucanía al proyecto de Estado Nación. Sin embargo, el mapuche fue capaz de reestructurarse frente a este dispositivo y usarlo como un medio para la resignificación de su propia identidad cultural.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Austral de Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/891/903
dc.rightsDerechos de autor 2015 Revista Austral de Ciencias Socialeses-ES
dc.sourceRevista Austral de Ciencias Sociales; Núm. 28 (2015); 117-135en-US
dc.sourceRevista Austral de Ciencias Sociales; Núm. 28 (2015); 117-135es-ES
dc.source0718-1795
dc.source0717-3202
dc.titleThe reproductive function of school at Araucanía, 1883-1910en-US
dc.titleLa función reproductora de la escuela en la Araucanía, 1883-1910es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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