Show simple item record

Incomunicación, Memoria y Simulacro

dc.creatorSilva Echeto, Víctor
dc.date2017-12-14
dc.date.accessioned2020-07-09T21:21:43Z
dc.date.available2020-07-09T21:21:43Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/1043
dc.identifier10.4206/rev.austral.cienc.soc.2007.n12-05
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/139678
dc.descriptionThe text study the current relationship between (in)communication and information in the media networks; this approached from perspective of virtuality. It considers that they no longer generate fundamental “mediations” in any communicative or representative process, but “immediate” actions, a situation which prevents the construction of the cultural account in the post-dictatorship Chile; hence the attempts to re-comprise the fractured and divided remains of the sense. The paper analyzes –through some examples extracted from the Chilean television— in what way the sense is sedentarized, limited and hidden behind representation and the reign of the signifier. It considers, among other themes, how the policies of the memory are simulated on the virtual webs, transforming themselves into an aesthetic and static ecstasy of the information networks; a process that culminates with the aesthetics of the policy initiated by fascism. Finally, it proposes some deconstructive strategies, in order to find a way out of that sedentary and representative communication, restating the notions of performativity, affection of the sense, nomadism and unlimitability of the context.en-US
dc.descriptionEl texto desarrolla la relación que se produce actualmente entre (in) comunicación e información en las redes mediáticas, definidas desde la virtualidad. El ensayo considera que éstas ya no generan “mediaciones”, fundamentales en cualquier proceso comunicativo y representativo, sino acciones “inmediatas”, una situación que imposibilita la construcción del relato cultural en el Chile de la post- dictadura; de ahí los intentos de recomponer los restos fracturados, divididos del sentido. El escrito analiza -mediante algunos ejemplos extraídos de la televisión chilena-cómo el sentido es sedentarizado, limitado y oculto detrás de la representación y del reinado del significante. Éste considera, entre otros temas, como las políticas de la memoria son simuladas en las redes virtuales, transformándose en un éxtasis, estético y estático de las redes de información, un proceso que culmina con la estética de la política iniciada por el fascismo. Finalmente, el texto propone algunas estrategias deconstructivas, para salir de esa comunicación sedentaria y representativa, revalorizando las nociones de performatividad, de afección del sentido, de nomadismo y de la ilimitabilidad del contexto.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Austral de Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/1043/1056
dc.rightsDerechos de autor 2007 Revista Austral de Ciencias Socialeses-ES
dc.sourceRevista Austral de Ciencias Sociales; Núm. 12 (2007); 95-108en-US
dc.sourceRevista Austral de Ciencias Sociales; Núm. 12 (2007); 95-108es-ES
dc.source0718-1795
dc.source0717-3202
dc.titleIncommunication, memory and simulacrumen-US
dc.titleIncomunicación, Memoria y Simulacroes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record