Show simple item record

El Rol de los Colegios de Elite en la Reproducción intergeneracional de la Elite Chilena

dc.creatorMoya-Díaz, Emilio
dc.creatorHernández-Aracena, Javier
dc.date2017-12-10
dc.date.accessioned2020-07-09T21:21:44Z
dc.date.available2020-07-09T21:21:44Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/910
dc.identifier10.4206/rev.austral.cienc.soc.2014.n26-04
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/139688
dc.descriptionThis article is based on an empirical study on the role played by elite schools in the intergenerational reproduction of the Chilean elite. For that purpose, the elite is defined as the group that holds the central and most influential positions in society. We argue that elite schools are a social space for socialization, distinction and reproduction of the elite, and therefore, they allow institutionalization and legitimation of these groups in Chile. A qualitative methodology (in-depth interviews and document analysis) allow concluding that elite schools play a significant role at choosing who are allowed in elite groups and who are not, at socializing a new generation of the elite in the role they are expected to play in the future, and providing spaces for interaction and creation of ties. The high school attended is a mark and credential that follows the students through their future.en-US
dc.descriptionEste artículo analiza el rol que los colegios de elite juegan en la reproducción intergeneracional de la elite chilena. Se definió la elite como un grupo que ocupa posiciones centrales y de mayor influencia y reconocimiento en la sociedad. Los colegios de elite son una fuente de socialización, distinción y reproducción de la elite, es decir, se constituyen en espacios de institucionalización y legitimación de aquella. A través de una metodología cualitativa (análisis de documentos y entrevistas en profundidad) se concluye que los colegios de elite cumplen un rol fundamental al seleccionar quiénes pueden acceder a ciertos círculos sociales, al mismo tiempo, transmiten a la nueva generación de la elite los roles que deberán cumplir y les abre oportunidades para se conozcan y se vinculen. Así, el colegio de procedencia constituye un sello y una credencial que acompaña al estudiante en el futuro y que lo distingue del resto de los estudiantes.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Austral de Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/910/922
dc.rightsDerechos de autor 2014 Revista Austral de Ciencias Socialeses-ES
dc.sourceRevista Austral de Ciencias Sociales; Núm. 26 (2014); 59-82en-US
dc.sourceRevista Austral de Ciencias Sociales; Núm. 26 (2014); 59-82es-ES
dc.source0718-1795
dc.source0717-3202
dc.titleThe role of the elite schools in the intergenerational reproduction of the Chilean Eliteen-US
dc.titleEl Rol de los Colegios de Elite en la Reproducción intergeneracional de la Elite Chilenaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record