Gender discourses of women entrepreneurs by opportunity. The Spanish case
Discursos de género de las mujeres emprendedoras por oportunidad. El caso español
Author
Brunet, Ignasi
Pizzi, Alejandro
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/122710.4206/rev.austral.cienc.soc.2017.n32-09
Abstract
This article presents the results of research on women entrepreneurs in Spain. The focus of the analysis is on women’s discourse on gender. More specifically, the article studies the relationship between discourses on family compatibility and on the release of "domestic / reproductive responsibilities " between entrepreneurs by opportunity. The qualitative sample is formed by women (and mothers) autonomous professionals / entrepreneurs from the services sector, where 40 in-depth interviews and 11 focus groups were conducted. Based on the analysis of discourses, a typology of entrepreneurial opportunity resulted, according to the arguments related to the "productive" and "reproductive" work. The study shows the existence of a "masculinized" social imaginary among woman entrepreneurs, which enables two logics of behaviour: those that give priority to working life, on the one hand, and those seeking to reconcile work and family life. Se presentan los resultados de una investigación sobre emprendedoras en España. Se analizan los discursos de género de las mujeres emprendedoras por oportunidad. Específicamente, se estudia la relación entre el discurso de la conciliación familiar, por un lado, y el de la liberación de “responsabilidades domésticas/reproductivas”, por otro, entre las emprendedoras por oportunidad.
La muestra cualitativa está conformada por mujeres (y madres) profesionales autónomas/empresarias del sector servicios, de elevado capital cultural. Se llevaron a cabo 40 entrevistas en profundidad y 11 grupos de discusión. Sobre la base del análisis de discurso, se elabora una tipología de emprendedoras por oportunidad, según los discursos relacionados con el trabajo “productivo” y “reproductivo”. Como conclusión, se comprueba la existencia de un imaginario social “masculinizado” entre las emprendedoras, que habilitan dos lógicas de comportamiento: aquellas que dan prioridad a la vida laboral, por un lado, y aquellas que buscan conciliar la vida laboral y familiar.